Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfred740
#1325725
Så jag har en 740 atraktor med dubbla växellådor men jag har en ryckspärr som gör att bakre lådan istället för att ligga i 1 så ligger den i 4 . Ibland så har den ryckspärren hoppat ut och jag har behövt stanna så att 1 går i. Men nu så har jag hört smällar från växellåda tror det är bakre (m40). Det smäller ibland när jag börjar åka eller när jag åker i bakar neråt. När jag åkte i baken och det small så frikopplade jag och det slutade.

Här är en vidieo med ljudet
Senast redigerad av 1 Alfred740, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1325803
Svårt att säga utan att öppna lådan - men något med spärren är tänkbart. Smällar vid belastning kan ju även vara dr4ev som kuggar över eller växlar som inte riktigt ligger i.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1332724
Eftersom 1-an och 4-an inte ligger på samma växelhylsa är det fullt möjligt att båda växlarna kan ha varit i samtidigt. Då blir det tokstopp i växellådan och något måste "gå sönder". Det ska ligga "pinnar" mellan växelstängerna som ska förhindra detta, men dom kanske inte finns kvar eller är slitna så det kan "missa". Nu vet jag inte hur detta med "ryckspärr" är kunstruerat i detalj, kan ju variera med vem som byggt om det. Men i en original växellåda är det så
Användarvisningsbild
av Alfred740
#1333822
ManganP skrev:Hej! Hittade du felet någongång? Grabben har nämligen samma problem. :-) mvh Magnus
Jag kollade runt lite mera och jag tror att det är skiftgafflen som har böjts sig.
download.jpg
download.jpg (2.92 KiB) Visad 3983 gånger
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor