Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kotte88
#1332687
hej har en v70 2015 d4 motorn manuell där jag upplever att motorn hackar när den är kall precis som man håller på få motor stopp, har läst ut felkoder med 2 olika datorer ena autocom andra hellas och får samma felkoder, funderar lite på egren? har provat plocka bort yttre röret som går mellan egr och insug men tycker inte de var allt för mkt sot de jag kunde se där visst svart var de ju men inte tjocka lager, kanske ändå kan vara de som är felet? felkoderna är iaf dessa

*p012700 insugsluft, temperatur
*p007300 omgivande lufttemperaturgivare krest "A"
*p111922 grenrörs lufttemperatur
P200900 fördelningsrör insug - bank 1

dom är de felkoderna jag får fram
sedan har jag även ett annat fel på bilen när jag köpte den sa ägaren innan att batteriet var bytt i vintras och då uppkom felkoden auto/startstopp service erfodras i mätarhuset och i displayskärmen kommer det upp
*Din bil behöver hjälp med följande: Batteriladdningsfel. vill du bli kontaktad av volvo
dessa 2 kommer upp varje gång jag startat bilen efter ca 30sek kanske har mätt upp det lilla batteriet i torkardiket plockade lös det och tillräckligt med ström finns i det så borde inte vara paj där iaf, börjar bli rätt irriterande att få upp varje gång man startar och behöva klicka bort.

så om någon har tips så mottages alla förslag vad jag kan prova Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av LeifA
#1332717
Jag har ungefär samma problem men min startar direkt och går helt rent och riktigt men när trycker på gasen så hackar den till som om den inte fick soppa i kanske 3sek och sedan går den som den ska och det är bara på morgonen när den stått över natten. Inga felkoder finns.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]