Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FSZ
#917709
Har nu kört med bilen utan några egentliga problem så bränslefiltret var nog rätt medicin.
Rootorsaken till mina problem är nog relaterade till den dieseln som finns på marknaden idag.
Jag kör relativt lite och har tyvärr tankat OKQ8s Diesel Bio+ som tyvärr är ett riktigt dålig bränsle (innehåller 20 procent syntetisk förnybar diesel som framställs ur förnybara råvaror (både vegetabiliska animaliska och fetter) och 5-7% RME (raps-metyl-ester). Detta orsakar bakterie tillväxt i tanken och det är dessa bakterier som sätter igen bränslefiltrett.
Välj riktig diesel med så låg RME halt som möjligt för att slippa dessa problem. Bensinbolagen tar inget ansvar för det dom säljer och de klara sig genom att de tekniskt uppfyller bilfabrikanternas krav (SS 15 54 35 och SS-EN 590), det är som vanligt vi kunder som drabbas av de storskaliga experiment som pågår. Så rösta med plånboken och välj bort alla dessa kostsamma experimentdrivmedel om ni har bilen stående längre tider som jag.

Har jag otur måste jag även genomföra en tanksanering på bilen som kan bli mycket kostsamt, har hört om ett flertal dieselbilar av olika fabrikat som blivit tvungna till detta.
av matseman
#947017
Japp!
Jag hade samma problem med min drive 1,6 2011. Började vid 15500 mil med att motorlampan under färd började lysa och meddelandet "går på reducerad motoreffekt". Det hjälpte när man startade om bilen. Ibland gick den verkligen också med reducerad effekt, spelade ingen roll hur mycket man gasade. Så småningom, särskilt när bilen behövde mer bränsle för acceleration, hände det att den reducerade effekten inte räckte till att hålla motorn igång och åtskilliga ggr blev man stående i besvärliga situationer och fick göra ett tiotal försök innan den startade. Det slutade med att vi fick ta bärgning för att batteriet tog slut innan den gick igång. Verkstan bytte bränslefilter till en kostnad av 2200 kr. Det värsta var att jag hade ett bränslefilter i bilen men inte vågat byta pga den relativt nya bilen. Verkstan sade att volvo fixat med de nya filtren eftersom de gamla inte klarar 6000milsintervallen. Egentligen borde Volvo betalat! Alltså: 1. be någon billig byta filter om dessa fenomen uppstår. Det måste inte vara en märkesverkstad som gör denna enda åtgärd.
av Bernt46
#1332612
Jag hade de felkoderna och en massa stopp på bilen. När jag tog ur nyckel en stund kunde jag starta om motorn men den visade ofta reducerad effektlarm. Igår bytte jag bränslefiltret kostnad ca: 500 kr (Biltema) och några trattar för att fylla filtret med diesel, 40 kr. Dessutom tog jag hem en dunk med diesel.
När jag provkörde var problemen borta trots att jag provocerade med att varva ur motorn ordentligt (ingen snålkörning).
Nu undrar jag vilken diesel är bäst att köra på? Jag brukar tanka på Preem men det är ju mycket biodiesel i den så vad är det bästa? Den går ju så snålt så det går att betala högre dieselpris bara den går bra.
Användarvisningsbild
av Macka
#1399045
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har samma problem med min bil.
Har både P0001 och P0002 kod,
När bilen har stått i över 6 timmar så startar den går i 5-10 sekunder och sen dör, sen får man vänta ca 1 minut innan den går att starta igen och då går den tills du stänger av den. Kommer även upp meddelande om reducerad motoreffekt då och då som sedan försvinner efter man startat om bilen.

Byte av bränslefilter hjälpte dock tyvärr inte mig.

Felorsak enligt vida efter avläsning kan vara:
-Läckage i bränslesystemet
-Igensatt bränslefilter
-Skadad bränsletryckgivare
-Skadad bränsleflödesventil
-Skadad insprutningsventil
-Skadad förpump

Lämnade bilen på verkstaden för felsökning förra veckan och dom trodde det var bränsleflödesventilen eller hela högtryckspumpen som hade gått, detta baserat endast på utläsning av felkoder. Jag kan väl känna dock att man vill ha lite mer kött på benen från fler håll innan man gör ett sånt kostsamt ingrepp.

Vad tror ni? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Är en 2010a med D4164T
Användarvisningsbild
av Macka
#1399208
@kvillebäck,
Värst vad billig den var som du hittade, står dock inget märke, tror du kvalitén är bra?
På Autodoc skulle dom ha 1400 för en bosch original, och på Mekonomen skulle dom ha 2500..
#1399211
Jag har kört billig utan problem. kanske lite tur men jag TROR inte det är kvaliteten som är problemet med dessa. De är känsliga för avlagringar smuts.

Jag skulle i ditt läge köpt en billig och sett om det löste problemet. Löser det inte problemet så har du originalet kvar om kvaliteten är för dålig.

Löser den problemet så får man ta ställning till om man vill betala för en dyrare.

De Svenska kedjorna skulle jag inte handla från. Där är det inte kvaliteten du betalar för utan deras service, hjälp och kunnighet.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]