Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332608
Jag har inte det på min nuvarande men hade det på min förra bil, en V50.
Nog blir det lite tystare, men de har en annan fördel: De är riktigt hållbara.
Fick ett stort stenskott i en sidoruta. Resultatet var en sprucken ruta. Hade den inte varit laminerad hade den enligt uppgift gått i bitar...
Borde vara säkrare vid inbrottsförsök också.

Så på en nybeställning är den "lilla" extrakostnaden väl värd sitt pris mer än bara komfortmässig, kan jag tycka.
#1332614
fjohan82 skrev: lör 17 aug 2019, 14:15 Jag har inte det på min nuvarande men hade det på min förra bil, en V50.
Nog blir det lite tystare, men de har en annan fördel: De är riktigt hållbara.
Fick ett stort stenskott i en sidoruta. Resultatet var en sprucken ruta. Hade den inte varit laminerad hade den enligt uppgift gått i bitar...
Borde vara säkrare vid inbrottsförsök också.

Så på en nybeställning är den "lilla" extrakostnaden väl värd sitt pris mer än bara komfortmässig, kan jag tycka.
Å andra sidan blir det svårare för räddningstjänsten att komma in i bilen om det behövs, hållbarheten är både dess för och nackdelar.
#1332615
Jag är också fundersam till om jag ska lägga till det på min S60. Har det på min nuvarande V60 -13 men kan inte uttala mig om hur stor skillnad det gör sett till buller. Däremot är det en skön trygghetskänsla att de är svåra att slå sönder vid inbrottsförsök.
#1332623
III skrev: lör 17 aug 2019, 15:58
fjohan82 skrev: lör 17 aug 2019, 14:15 Jag har inte det på min nuvarande men hade det på min förra bil, en V50.
Nog blir det lite tystare, men de har en annan fördel: De är riktigt hållbara.
Fick ett stort stenskott i en sidoruta. Resultatet var en sprucken ruta. Hade den inte varit laminerad hade den enligt uppgift gått i bitar...
Borde vara säkrare vid inbrottsförsök också.

Så på en nybeställning är den "lilla" extrakostnaden väl värd sitt pris mer än bara komfortmässig, kan jag tycka.
Å andra sidan blir det svårare för räddningstjänsten att komma in i bilen om det behövs, hållbarheten är både dess för och nackdelar.
Absolut, det går inte att komma ifrån. Man får överväga för- och nackdelar.
Svårare för räddning, men också svårare för tex "ratt-tjuvar".
Spana in detta:

#1332653
Har det på min V90CC. Jag har inte jämfört bullernivå med v90 utan akustikrutor, så kan inte uttala mig där. Jag upplever inget vindbrus i alla fall, tystaste bilen jag ägt hittils. Vet däremot inte om det har så stor påverkan av däcksbuller!?
Eftersom jag bor i norra Sverige med mycket älg så känns det extra tryggt då en älgkropp gärna vill in genom framrutan om olyckan är framme.

Allt som kan kapa någon decibel är väl positivt. Slå ut kostnaden på hur länge du tänkt äga bilen så blir den försummbar

Edit:
akustikrutor gäller inte framrutan verkar det som, så tar tillbaka älgpåståendet ;-)
#1332678
Välj till Laminerade rutor med toning! Mycket snyggare att se på bilen med genomfärgat glas. Då slipper man se de fula trådarna till bakrutans värmning.

Om du köper bil med originalglas och lämnar in för toning i efterhand så syns de fula trådarna i bakrutan för all framtid iallafall.

Akustikrutorna dämpar ljud av andra frekvenser än standardglas och tar bort vissa störande resonansljud. Därför är det perfekt tillval om man ska ha dieselmotor.

Jag är ljudkänslig och kommer aldrig köpa en Volvo utan akustikglas framöver 😉
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!