Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1331873
Tja Volvo vänner,

Har ett problem som uppkom efter jag tankade 45 liter av bensin 95 RE + på en ST1 mack.
Efter jag kört ca två mil så tändes motorlampan Gul, (CHECK). Nått med avgasnivåregleringen eller nått. Jag har tankat 95 oktan vanlig men nu fick jag detta problem efter att ha tankat 95RE+ alltså, så himla märkligt. Vad är det för skit bensin dom låter oss tanka? Jag ringde Volvo meck jag känner och han sa att det bör nog vara bränslet som orsakat problemet, och tyckte jag skulle ringa till ST1. Inget allvarligt trodde han och bad mig tanka på vanlig 95 efter 10 mil osv.
Men är det någon annan som fått samma fel eller har några tips.

Jag har en Volvo V40 2016 T2. Har aldrig haft något liknade problem innan.
#1331883
Jag säger att det bara är en tillfällighet. Om det inte är felfyllt på stationen med e85 eller liknande.
Uppfyller soppan standarden (vilken den gör) är det noll chans för problem om det inte hänt något mellan raff och din tank.

E10 kör jag varje år genom tyskland, och det går fint det. Kan köra ända upp till ungefär e60 utan att få motorlampa i min v60 t5 -15.
#1332006
frippe64 skrev:Har du skruvat på tanklocket ordentligt?
V40 har inget tanklock...

Tror på tillfälligheter, tankar samma bränsle då och då och det har aldrig varit problem.

/Thomas
#1332014
Tack för hjälpsamma idéer, precis V40 har inget tanklock ;-)
Ja man hoppas ju att det ”bara” är en tillfällighet och inget mer allvarligt fel. Kör nere i Danmark/Tyskland nu nämligen och då vill man ju gärna inte att något händer med pärlan.
Min Volvo meck på Volvo sa att CHECK lampan kan släckas om jag efter många mil tankar i vanlig 95 osv, för tydligen känner bilen av avgaserna m.m via ”tre cykler”. Så tiden får visa, ska köra 5 timmar idag så ska tanka på vägen tänkte jag.

Men att den plötsligt började lysa efter nån mil med ny soppa är ju ändå märkligt. Måste vara att den inte tyckte om den, läste att den även innehåller lite eter dessutom. Jisses. Borde tanka 98 idag så det blir mer soppa än en massa annat miljö skit i bilen. Host host.

Ingen som har något mer förslag vad det kan bero på? Så intressant och märkligt det här.
#1332156
Om det är ett tillfälligt fel så slocknar lampan efter ett par felfria starter eller normala värden efter en stunds körning. Fylla på med bränsle kan ju i alla fall aldrig skada ifall det var något fel på den batchen.
Man kan lyfta batteripolen en stund för att radera felkoden, det finns både fördelar och nackdelar med det...
Fördel. Det kan helt enkelt vara en glitch och bilen fungerar utan felmeddelanden för evigt.
Nackdel. Felkoder raderas, vilket kan försvåra diagnostisering på verkstaden om det är ett verkligt fel.

/Thomas
#1332509
Raderas verkligen felkoder om man kopplar bort batteriet? Jag har inte testat och tror naturligtvis på det du säger, men det känns bara så 90-tal?!
#1332574
MartinS skrev:Raderas verkligen felkoder om man kopplar bort batteriet? Jag har inte testat och tror naturligtvis på det du säger, men det känns bara så 90-tal?!
Att du vågar ifrågasätta att Volvo och dess kinesiska ägare skulle ha lite omoderna lösningar! :D

Skämt åsido. Jag har dock svårt tro att felkoderna raderas på bilar nyare än 10 år. De lagras såklart i ett minne som klarar av att vara utan el. Allt annars skulle vara en felkonstruktion av rang.
#1332596
Skämt åsido. Jag har dock svårt tro att felkoderna raderas på bilar nyare än 10 år. De lagras såklart i ett minne som klarar av att vara utan el. Allt annars skulle vara en felkonstruktion av rang
Alla felkoder ligger inte permanent lagrade. Några gör det som t.ex SRS relaterade fel , och dom lagras även på kinesiska såklart..

/Thomas
#1332613
Funk skrev: tor 15 aug 2019, 09:22 Om det är ett tillfälligt fel så slocknar lampan efter ett par felfria starter eller normala värden efter en stunds körning.
..Nackdel. Felkoder raderas, vilket kan försvåra diagnostisering på verkstaden om det är ett verkligt fel.
Man skiljer på aktiva och lagrade felkoder. De aktiva brukar försvinna spontant (och därmed släcks motorlampan) efter ett antal felfria starter och kanske också vid batteri-reset. De lagrade ligger kvar i flash-minnen i respektive ECU tills någon nollställer dem avsiktligt, de försvinner inte av att matningsspänningen bryts
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]