Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1332051
iigloo skrev: Läs första inlägget i tråden. Behövs inte test på annat fordon då två uppsättningar hjul provats samt balansering. :bored:
Nej, så felsöker man inte. Man provar med konstaterat ok material. Det går utmärkt att balansera ett ovalt hjul....
Användarvisningsbild
av iigloo
#1332132
Fjonsson skrev: ons 14 aug 2019, 13:55
iigloo skrev: Läs första inlägget i tråden. Behövs inte test på annat fordon då två uppsättningar hjul provats samt balansering. :bored:
Nej, så felsöker man inte. Man provar med konstaterat ok material. Det går utmärkt att balansera ett ovalt hjul....
Jodå, det går alldeles utmärkt. Att alla 8 hjulen skulle vara ovala? Större chans att hitta en levande utter i avgasröret........................................................................................
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1332134
iigloo skrev:
Fjonsson skrev: ons 14 aug 2019, 13:55
iigloo skrev: Läs första inlägget i tråden. Behövs inte test på annat fordon då två uppsättningar hjul provats samt balansering. :bored:
Nej, så felsöker man inte. Man provar med konstaterat ok material. Det går utmärkt att balansera ett ovalt hjul....
Jodå, det går alldeles utmärkt. Att alla 8 hjulen skulle vara ovala? Större chans att hitta en levande utter i avgasröret........................................................................................
Uttrar är svåra att hitta på andra ställen också. Varför blir det så i kardanknutarna? VOLVO gör ju rigorösa test innan en modell släpps.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1332136
iigloo skrev: ons 14 aug 2019, 23:58
Fjonsson skrev: ons 14 aug 2019, 13:55
iigloo skrev: Läs första inlägget i tråden. Behövs inte test på annat fordon då två uppsättningar hjul provats samt balansering. :bored:
Nej, så felsöker man inte. Man provar med konstaterat ok material. Det går utmärkt att balansera ett ovalt hjul....
Jodå, det går alldeles utmärkt. Att alla 8 hjulen skulle vara ovala? Större chans att hitta en levande utter i avgasröret........................................................................................
Det räcker att två av åtta är det.
Känner att det här drar iväg. Vill bara säga att jag hade provat med fyra hjul som bevisligen inte vibrerar på en annan bil. Då är man 100% att det inte är hjulen.
Pratar delvis av egen erfarenhet. Hade vibrationer i 120km/h på en saab 9-5 för ett par år sedan. Höll på att bli tokig. Samma vibrationer med sommar och vinterdäck. Visade sig vara två fälgar som var lite, lite ovala.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1332193
Det blir olika vibrationer beroende på vart de sitter och upplever man exakt samma vibrationer är chansen större med Uttern i avgasröret än att hjulen är ovala på exakt samma sätt (oftast olika fälgtyper) och att man sätter dem på samma axel.

Du gillar senap på korven och jag ketchup.
av SvenXC40
#1332269
Som sagt har hjulen blivit balanserade dynamiskt. Continentals tekniker har sagt att det inte går att få bättre balansering.
Vibrationerna fanns även på vinterhjulen i vintras.
En likadan bil som min har även samma problem enligt volvotekniker.
Så hjulen har uteslutits.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1332271
SvenXC40 skrev:Som sagt har hjulen blivit balanserade dynamiskt. Continentals tekniker har sagt att det inte går att få bättre balansering.
Vibrationerna fanns även på vinterhjulen i vintras.
En likadan bil som min har även samma problem enligt volvotekniker.
Så hjulen har uteslutits.
Perfekt. Men som sagt kan man balansera ett ovalt hjul helt perfekt. Vad Continentals tekniker eventuellt menade är att hjulen är perfekt runda.
Då lutar det väl åt kardan då. Det är väl liknande dom problem som 90-bilarna har haft. Där verkar det ju vara AWD. Min FWD vibrerar inte i någon hastighet.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1332385
Fjonsson skrev: tor 15 aug 2019, 20:57
SvenXC40 skrev:Som sagt har hjulen blivit balanserade dynamiskt. Continentals tekniker har sagt att det inte går att få bättre balansering.
Vibrationerna fanns även på vinterhjulen i vintras.
En likadan bil som min har även samma problem enligt volvotekniker.
Så hjulen har uteslutits.
Perfekt. Men som sagt kan man balansera ett ovalt hjul helt perfekt. Vad Continentals tekniker eventuellt menade är att hjulen är perfekt runda.
Då lutar det väl åt kardan då. Det är väl liknande dom problem som 90-bilarna har haft. Där verkar det ju vara AWD. Min FWD vibrerar inte i någon hastighet.
Släpp det där nu med hjulen :bored:
av mustang64
#1332497
Jag har en XC-40 T4 -19 FWD som har vibrationer vid 90-120 och som teknikern inte kan förklara, jag ska låna en likadan med samma utrustning, fälgstorlek 19" och däckfabrikat om några veckor för att kolla om det bara är inbillning från min sida. Vibrationerna kommer mest efter lite hårdare acceleration. Kanske inte något att bry sig om, men min förra bil V40 D3 -13 hade inga sådana vibbar, den gick lugnt i alla hastigheter kanske beroende på att den hade 16" hjul.
av Lockis
#1340304
Lite OT men det är skrämmande läsning när man rapporterar vibrationer i 40/60 och 90 serien.
Var och provkörde en V60 T8TE och den hade hemska vibrationer som började vid 100. Min egna nuvarande D4 FWD har jag inga som helst problem med vibrationer.
V90 rapporterar också en massa problem med vibrationer när det kommer till just AWD modellerna.

Är det kanske så att något i AWD systemet är fel konstruerat?
VÄldigt tråkigt att olika ÅF har olika åsikter och från Volvo centralt försöker man hävda produktegenskap (för att man inte vet hur man ska lösa det?).

Blir mer och mer orolig inför framtida byten av bil, hade gärna kört vidare på volvo men om dessa bekymmer inte löses blir det nog något annat. Speciellt med tanke på vad dem har för leveranstider..

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]