Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kkjjeell
#1332237
Bilen är på verkstad efter några 2:or på besiktningen. Bl,a. annat fick jag nedslag på att bränsleslangen bak som hade en sprickbildning och måste bytas. På verkstaden säger de nu att det blir en kostsam historia då det är en tidskrävande åtgärd att byta just på min bil som är en bensindriven V70 från 2005. Bl.a. måste bensintanken demonteras. Kan det verkligen vara möjligt att den åtgärden är så besvärlig och kan kosta ett större antal tusenlappar att åtgärda. Tyvärr är jag skrämmande okunnig på bilreparationer och har svårt att bedöma detta men för en lekman låter det som en ganska trivial reparation som inte borde behöva kosta så mycket. Vad säger expertisen här?
av Rådlös
#1332267
Utan att veta exakt hur det ser ut kan man ju säga så här: Det är ofta svårt att komma åt skruvar och annat som håller på plats. Och ofta krävs att man monterar bort flera andra enheter som sitter framför. Och just en bränsletank är ju lite konstruerad så att den skall ha så stor volym som utrymmet där den skall sitta, medger. Det kanske är "supertrångt" där just denna slangen sitter fast med sina slangklämmor och annat som hör till.

Detta är som sagt bara en hypotes från mig. Jag lyssnar gärna på andra inlägg och åsikter från någon som vet.
#1332322
Omöjligt är det inte, bara jävligt trångt.... :)
Min kollega bytte på sin S60 utan att ta ner tanken, sågade av slangklämmorna med bågfilsblad o kapade av slangen med en brödkniv o lirkade ut den i 2 bitar..
Han har inga jättehänder, vilket underlättar.
Finns en öppning i subframen där man kommer åt slangen men det är inte lätt...

Brorsans svåger lämnade in sin gamla xc70, gick på över 8k, slang inkl 2 slangklämmor under 200kr... har själv en liggande då min oxå läcker... har kapat klämmorna men inte orkat ta tag i det, sölar lite vid tankning... :)
av mbc
#1332443
jag har bytt utan att ta ner tanken, jag gör inte om det.
Trångt och sönderskrapade nävar.
Så att en verkstad tar betalt för att ta ner tanken är inte alls orimligt.
av kkjjeell
#1332472
Tack för alla svar. Tolkar svaren så att jag inte blivit lurad i alla fall. Skönt då jag har goda erfarenheter av den verkstaden sedan tidigare då de fixade växellådan på min gamla V40 -97.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1370901
Jag "tror " det läcker på samma ställe på min bil. Kröp under för att försöka titta medans grabben fyllde på bensin med reservdunken.
Någon som bytt denna korta gummislang på en AWD utan att plocka ner hela bilen?

MIn bil är en S60 2.5T AWD och det droppar lite bensin under enbart vid tankning
av Vassis
#1371144
Jag har bytt på min v70 awd. Vet inte om det är likadant på s60n men jag gjorde så att jag lyfte bakdelen Högt under med 2 stabila pallbockar nä nu blev det fel ordning först inhandlade jag en gängstång om jag inte mins fel m12 dela den på 4 delar a calix 250mm minst 4 muttrar och kraftiga brickor. Nu går vi vidare med samma garagedomkraft som tidigare under bakdiffen tar man ur bultarna som håller subframen en i taget och ersätter med gängstängerna dra upp bricka o mutter till ca 20 mm mellan subbframen gängstängerna är främst för styrning och återmontering. sänk domkraften försiktigt och följ efter med muttrarna, nästan där öppna tankluckan o ta bort gummit det sitter fast med en ¨låsring¨och tas utåt så man måste även ta bort tanklocket. sänk ner ramen ca 10cm fösiktigt, Jag lyckades men tar inget ansvar för andras handlande. Lycka till.
#1371464
Vassis: bra tips där! Låter som nåt jag ska prova... min 02:a v70 t5 dräller vid tankning men det är ju så jäkla trångt att komma åt... har lyckats såga av slangklämmorna men inte kommit längre.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]