Som svar på frågan om LED är bra så är svaret JA, annars hade jag inte bytt från xenonkonverterade NBB225:or 70W xenon till NBB:s 225 225 full LED/PRO LED på 165W.
Men som alltid gäller den gamla sanningen att man får vad man betalar för och detta gäller speciellt bra för LED där bra saker kostar pengar och är man inte beredd att betala en slant bör man överväga gamla hederliga extraljus med xenonkonvertering.
Som exempel kan vi ta det erkänt bra NBB225 som med 70w xenonkonvertering lyser och blir över för ynka 1500kr/st. För att LED ska motsvara eller lysa mer så pratar vi om 5000kr/st eller mer men då får man en ljusmatta xenon inte kan matcha med brett ljus och längd på det hela, man vill ju hellre se vad som finns 25m åt sidan 200m fram än 10m åt sidan 1500m framåt då man först måste agera mot det närmare hindret. Som exempel har jag nu "bara" 900-1000m
längd men 100m+ i bredd utan hotspot xenonkonvertering ger oavsett lamptyp i NBB225 jag ersatte förra hösten.
Som förslag på budgetramp så är
https://www.prestandabelysning.se/produ ... 2-led-ramp en äkta Osram FX500 spot på 72W ett ypperligt alternativ för 3500kr, skräp från kinasiter varav en är på fyra bokstäver kan du använda som backljus då det är det enda dom duger till och jag sett denna lilla Osram köra skiten ur "500W" skräpet.
Som förslag på budgetextraljus så är biltemas halogen 7" eller 9" med xenonkonvertering hyfsade för under 800kr/st med 55WS xenonmkonvertering, kan ej tafsa på NBB225 med xenon dock men budgetaternativ till begagnade NBB med xenonkonvertering.
Som LED finns det populära PBE som 225
https://www.prestandabelysning.se/produ ... -extraljus och 180
https://www.prestandabelysning.se/produ ... -extraljus från ca 950kr/st men saknar lite bredd ebl dom som använt dom. Numer är en lampa som kallas seeker och finns som både 7"
https://www.prestandabelysning.se/product/seeker-7-60w och 9"
https://www.prestandabelysning.se/product/seeker-9-120w för ca 1300kr/st och uppåt, detta säljs av andra under andra namn som Castor/Polux/Night King/Blackburn men är samma produkt.
Att det kan se gult ut har med optiken att göra eller att man ser själva dioden mer eller mindre.
Vad gäller nackdelar så är det priset med LED.
För xenon är det strömförbrukningen på upp till 1.5-2ggr i startström så det kräver feta kablar om man inte vill enda upp bilen och segheten i starten finns alltid där oavsett "speedstart" eller inte.
För halogen är det dom uppenbara att det lyser som en påse nötter och det krävs feta kablar för att inte tappa spänning och i slutändan tappa ljusflöde.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..