Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1332037
Runt 2500 kr kostar kalaset.
av berrabus
#1332042
Ok, tack. Finns alltså ingen annan "smidig" väg att lösa det.

Är en riktig budgetbil till budgetpris där jag tänkte hålla nere kostnaderna så gott det går.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1332162
Verkar finnas två olika system på marknaden.

På Volvo "håller bilen reda på vilka nycklar" som kan låsa upp och starta bilen och för att lägga till en ny nyckel till bilen behöver du nyckelns hela identitet som lämnas med en ny nyckel man köper och som ska programeras in i bilen. (Om man nu inte kan cracka fram den på något sätt på en gammal nyckel med revere engineering.)

BMW tex gör tvärs om, Där programmeras bilens identitet in i nyckeln så bilen kan öppnas och startas. Den programmeringen görs endast i Munchen av BMW så ny nyckel måste betsällas därifrån via licnecierad återförsäljare. (Om nu någon inte har crackat det systemt också)

Med tiden brukar det ju komma verktyg som kan knäcka systemet och vid varje ny modell väljer tillverkarna allt längre kodnycklar så det ska ta längre tid att knäcka.

Om det finns "genvägar" för en 2008 har jag inte koll på...
av Desmodue
#1332167
Jag köpte ny nyckel till förrförra bilen och det gick på 3 500:- allt, dvs. svata knappsatsen, nyckelämne (den i metall) och programmering.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1332176
Desmodue skrev: tor 15 aug 2019, 10:59 Jag köpte ny nyckel till förrförra bilen och det gick på 3 500:- allt, dvs. svata knappsatsen, nyckelämne (den i metall) och programmering.
Ja, mina siffor var lite gamla så du har nog nyare pris.
av fredriknilsson
#1332467
Det går att programmera begagnade nycklar men det är tidskrävande och än så länge har jag bara kunnat programmera om dem med 6 knappar. Allt fungerar som det ska förutom den sjätte "i"-knappen som indikerar grönt när man trycker på den oavsett status.
De med 5 knappar får jag bilen att acceptera nyckel och starta den, men fjärrlåsningen fungerar inte.

Hur som helst kräver det insikt i Volvos säkerhetssystem och tid eftersom systemet måste knäckas :)

Snabbast och enklast är nog att gå genom Volvo. Kanske täcker någon försäkring en del av kostnaden om oturen är framme och man förstör eller tappar bort sin nyckel?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av berrabus
#1332486
fredriknilsson skrev:Det går att programmera begagnade nycklar men det är tidskrävande och än så länge har jag bara kunnat programmera om dem med 6 knappar. Allt fungerar som det ska förutom den sjätte "i"-knappen som indikerar grönt när man trycker på den oavsett status.
De med 5 knappar får jag bilen att acceptera nyckel och starta den, men fjärrlåsningen fungerar inte.

Hur som helst kräver det insikt i Volvos säkerhetssystem och tid eftersom systemet måste knäckas :)

Snabbast och enklast är nog att gå genom Volvo. Kanske täcker någon försäkring en del av kostnaden om oturen är framme och man förstör eller tappar bort sin nyckel?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Spännande. Eftersom du gärna vill lära dig hur man får till fjärrlåsningen på begagnade nycklar med 5 knappar erbjuder jag dig ett testobjekt :)

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]