Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1331909
Lövet skrev:4dl i skillnad per mil ger 14.500kr/år i skillnad vid 2500 mil. Sen är väl skatten runt 5000kr lägre. Så säg 20tkr per år i besparing. Detta ska täcka den garanterat mycket högre värdeminskningen på T8. Räcker ens 100.000kr extra i värdeminskning? Ergo: Det är dödfött att försöka räkna hem en dyrare bil på lägre förbrukning. Det är än så länge för "billigt" att tanka.
Och miljöbonus på 20-25 k
#1331911
stevvee skrev:
Lövet skrev:4dl i skillnad per mil ger 14.500kr/år i skillnad vid 2500 mil. Sen är väl skatten runt 5000kr lägre. Så säg 20tkr per år i besparing. Detta ska täcka den garanterat mycket högre värdeminskningen på T8. Räcker ens 100.000kr extra i värdeminskning? Ergo: Det är dödfött att försöka räkna hem en dyrare bil på lägre förbrukning. Det är än så länge för "billigt" att tanka.
Och miljöbonus på 20-25 k
Yes men det räknas ifrån värdeminskning. Helt ärligt tror jag att värdeminskningsskillnaden blir långt större än 100k. Orkar inte riktigt kolla vad jämförbara T8 vs D4 kostar men det dräller ju av kampanjer på D4 men inget på T8. Om D4 kostar 350k och T8 600k finns inte en chans på jorden att köra ikapp det som privatköpare.
#1331930
Lövet skrev:
stevvee skrev:
Lövet skrev:4dl i skillnad per mil ger 14.500kr/år i skillnad vid 2500 mil. Sen är väl skatten runt 5000kr lägre. Så säg 20tkr per år i besparing. Detta ska täcka den garanterat mycket högre värdeminskningen på T8. Räcker ens 100.000kr extra i värdeminskning? Ergo: Det är dödfött att försöka räkna hem en dyrare bil på lägre förbrukning. Det är än så länge för "billigt" att tanka.
Och miljöbonus på 20-25 k
Yes men det räknas ifrån värdeminskning. Helt ärligt tror jag att värdeminskningsskillnaden blir långt större än 100k. Orkar inte riktigt kolla vad jämförbara T8 vs D4 kostar men det dräller ju av kampanjer på D4 men inget på T8. Om D4 kostar 350k och T8 600k finns inte en chans på jorden att köra ikapp det som privatköpare.

Kikar jag på vad jag betalade för min V60 T8 och att man nu tar 50 k mer för en beggad V60 T8 med 1500 mil än vad jag betalade så är jag inte lika övertygad som dig att det behöver vara en dålig affär. Hybriderna försvinner även till Norge samt Holland så mängden bilar är fortsatt begränsade.
Visst det finns fler V90 T8 så det sjunker i pris men ändå. Åker hellre T8 och torskar 20-30 mer än i en D4 än att åka D4a.
#1331936
stevvee skrev:Visst det finns fler V90 T8 så det sjunker i pris men ändå. Åker hellre T8 och torskar 20-30 mer än i en D4 än att åka D4a.
Skulle jag också lätt göra men jag tror det handlar om långt mycket mer. Du kan ju inte jämföra vad aukt. handlare tar som utpris brutto och vad du själv får vid inbyte eller privatförsäljning.
#1331962
Lövet skrev:4dl i skillnad per mil ger 14.500kr/år i skillnad vid 2500 mil. Sen är väl skatten runt 5000kr lägre. Så säg 20tkr per år i besparing. Detta ska täcka den garanterat mycket högre värdeminskningen på T8. Räcker ens 100.000kr extra i värdeminskning? Ergo: Det är dödfött att försöka räkna hem en dyrare bil på lägre förbrukning. Det är än så länge för "billigt" att tanka.
Någon som roat sig med att räkna än mer noga?
Kända poster som bör ingå är:
Bränslekostnad, elkostnad, servicekostnad, årsskatt, försäkring, investering för laddning hemma.
Okända poster som kan vara intressant att spekulera i:
Värdeminskning, batterikostnad, framtida skattehöjning, framtida elhöjning.

Självklart är det rätt svårt att räkna på förbrukningen då det också spelar stor roll. Resan med vår V90 D4 AWD till stugan hamnar jag på drygt 0,5/mil (cirkus 47 mil enkel), tre personer med djur och full packning (vikt cirka 1,9 ton). Över året utslaget hamnar jag på 0,67 vid pump just nu (snart två år), inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare (vilket även T8 använder sig av), Personligen kan jag inte ladda vid jobbet och 3,7 mil dit så lär väl bli en laddning hemmavid och sedan tomt batteri på hemvägen.
Finns inte på kartan att vi ens skulle vara i närheten av att räkna hem detta ens på 8-10 år (som är vår tänkta livslängd på bilen).
Vad åtgår för full batteriladdning? 10 kWh?
Gånger 1 kr/kWh = åtminstone 2.000 per år. Så exemplet ovan på 14,5 blir snarare 12-12,5.
Håller batteriet i 10 år? Med tillräcklig kapacitet. Ingen vet - om inte, vad kostar ett nytt?
Skatten, vi köpte innan det blev lite dyrare, ligger för oss på under 2 per år. Försäkring vet jag inte hur mycket dyrare, eller om samma, T8 har - någon som vet?
Har mindre vikt att släpa på så bränsleförbrukningen blir lägre på D4 mot T8 när man kör utan batteri.
Parkeringsvärmare och tillskottsvärmare drar lika.
Skall vi, i dagsläget, runda upp till 150.000 besparing på 10 år? För en bil som kostade över 200.000 extra att köpa. Då har jag inte räknat in räntekostnad/ränteförlust på lån/besparing av 200.000. Och inte heller ombyggnation för laddning hemmavid.

Vi kände att: Njae, hade vi kunnat vänta fem år till skulle det antagligen sett annorlunda ut så därför skippade vi elrejset och ser vad som händer om typ 6-8 år i stället när det kanske börjar bli dags för en ny bil. Vi var helt enkelt tvugna att köpa ny bil lite för tidigt - elbilarna är inte helt mogna ännu känner jag, varken teknikmässigt eller prismässigt.
Jag vill ha en batteribil med låt säga rimtliga 5-10 mils räckvidd samt en liten superoptimerad dieselgenerator som blir räckviddsförlängare när det behövs. Denna lösning lär vara extremt snål, flexibel samt bättre för miljön än att släpa på onödig batterikapacitet. Den tar jag direkt om den kommer till rimligt pris!
#1331977
Lövet skrev:
stevvee skrev:Visst det finns fler V90 T8 så det sjunker i pris men ändå. Åker hellre T8 och torskar 20-30 mer än i en D4 än att åka D4a.
Skulle jag också lätt göra men jag tror det handlar om långt mycket mer. Du kan ju inte jämföra vad aukt. handlare tar som utpris brutto och vad du själv får vid inbyte eller privatförsäljning.
Det var inte aukt försäljare och visst jag får ca 10-20 under när jag byter in men kanske bara jag som är en hård förhandlare.
#1332021
Håller med om att kalkylen kanske inte går upp om man tar med att T8an är dyrare i inköp och har snabbare värdeminskning. Men: Jag har 22km till jobbet enkel väg. Kör enbart på ström till och från jobbet och laddar på jobbet. Sommartid (10+ grader) kör jag 40-42km på en laddning. Under 9 grader ca 30km. Runt nollan eller lägre, ca 20-25km. Bensin på motorväg eller motsvarande mellan 80km/h och upp till typ 110km/h drar den 0,68. Bensinmotorn laddar INTE batteriet (som TS undrar över) under körning, om man inte speciellt väljer det med funktionen "Charge". Kör ca 98% på ström och snittar därför under 0,2 per år. För övrigt kan jag bara säga att T8an är en fröjd att leva med. Hoppas det hjälper och lycka till!
#1332034
Hur långt kör du per år ungefär?
Det där ger en ungefärlig bränslebesparing på inte ens 14.000 per år på 2.000 mil, jämfört med vad vi snittar på årsbasis.
Men visst är det ändå bra för lokalklimatet med batteridrift. Det är odiskutabelt!
Jag hoppas på att det blir lite bättre teknik och ekonomi inom de kommande 5-10 åren. Ser ju ut att börja röra sig ditåt nu i allafall.
#1332111
Jag hade beställt en D5A AWD men ändrade mig till en T8. Den blev bara knappt 80 tusen dyrare (jag ville ha akustikrutor och dubbla integrerade utblås vilket ingick i T8:an men var tillbehör för D5:an). Jag brukar behålla bilarna i 8 år och kör 1500 mil/år och räknar med att spara runt 10 tusen per år på bränsle och skatt. Får man då lika mycket för en D5 AWD och en T8 om 8 år så går det jämnt upp. Svaret får jag om sju år... Men ärligt talat åker jag hellre T8:an alla dar i veckan även om den blir lite dyrare. Att kunna glida fram tyst i städer är skönt och samtidigt veta att det finns gott om kraft på motorvägen om man behöver det är en perfekt kombination! Ibland kan det gå flera veckor utan att motorn startar och tanka behöver jag i princip bara göra om vi åker på långresor.
#1332122
Ok, så lite? Då måste du fyllt på rätt bra meddela saker?
Vår D4 AWD mot en T8 var 200.000 i skillnad. Då har vi ändå fullt säkerhetspaket, akustikrutor, fyrzonsklimat, 360, HUD, krok, dyrare färg, teknikpaket, elstolar med minne, rövvärme bak, gardiner i bakdörrarna, etc.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]