Lövet skrev:4dl i skillnad per mil ger 14.500kr/år i skillnad vid 2500 mil. Sen är väl skatten runt 5000kr lägre. Så säg 20tkr per år i besparing. Detta ska täcka den garanterat mycket högre värdeminskningen på T8. Räcker ens 100.000kr extra i värdeminskning? Ergo: Det är dödfött att försöka räkna hem en dyrare bil på lägre förbrukning. Det är än så länge för "billigt" att tanka.
Någon som roat sig med att räkna än mer noga?
Kända poster som bör ingå är:
Bränslekostnad, elkostnad, servicekostnad, årsskatt, försäkring, investering för laddning hemma.
Okända poster som kan vara intressant att spekulera i:
Värdeminskning, batterikostnad, framtida skattehöjning, framtida elhöjning.
Självklart är det rätt svårt att räkna på förbrukningen då det också spelar stor roll. Resan med vår V90 D4 AWD till stugan hamnar jag på drygt 0,5/mil (cirkus 47 mil enkel), tre personer med djur och full packning (vikt cirka 1,9 ton). Över året utslaget hamnar jag på 0,67 vid pump just nu (snart två år), inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare (vilket även T8 använder sig av), Personligen kan jag inte ladda vid jobbet och 3,7 mil dit så lär väl bli en laddning hemmavid och sedan tomt batteri på hemvägen.
Finns inte på kartan att vi ens skulle vara i närheten av att räkna hem detta ens på 8-10 år (som är vår tänkta livslängd på bilen).
Vad åtgår för full batteriladdning? 10 kWh?
Gånger 1 kr/kWh = åtminstone 2.000 per år. Så exemplet ovan på 14,5 blir snarare 12-12,5.
Håller batteriet i 10 år? Med tillräcklig kapacitet. Ingen vet - om inte, vad kostar ett nytt?
Skatten, vi köpte innan det blev lite dyrare, ligger för oss på under 2 per år. Försäkring vet jag inte hur mycket dyrare, eller om samma, T8 har - någon som vet?
Har mindre vikt att släpa på så bränsleförbrukningen blir lägre på D4 mot T8 när man kör utan batteri.
Parkeringsvärmare och tillskottsvärmare drar lika.
Skall vi, i dagsläget, runda upp till 150.000 besparing på 10 år? För en bil som kostade över 200.000 extra att köpa. Då har jag inte räknat in räntekostnad/ränteförlust på lån/besparing av 200.000. Och inte heller ombyggnation för laddning hemmavid.
Vi kände att: Njae, hade vi kunnat vänta fem år till skulle det antagligen sett annorlunda ut så därför skippade vi elrejset och ser vad som händer om typ 6-8 år i stället när det kanske börjar bli dags för en ny bil. Vi var helt enkelt tvugna att köpa ny bil lite för tidigt - elbilarna är inte helt mogna ännu känner jag, varken teknikmässigt eller prismässigt.
Jag vill ha en batteribil med låt säga rimtliga 5-10 mils räckvidd samt en liten superoptimerad dieselgenerator som blir räckviddsförlängare när det behövs. Denna lösning lär vara extremt snål, flexibel samt bättre för miljön än att släpa på onödig batterikapacitet. Den tar jag direkt om den kommer till rimligt pris!