Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#1331421
Lyckan blev kortvarig. Köpte bilen i förrgår körde den hem från Uppsala gick kanon i motor och låda. 0.52l milen. Nybesiktigad med blankt papper rullat 27700. Körde till Nybro idag bilen gick bra drog på några gånger gick fint. Lämnade frugans kusin. Då startar inte bilen. Tre stsrtförsök sedan batteriet dött. Ringer bärgare som försöker med starthjälp. Inte ens en tillstymmelse till host. Tänder inte. Fick bärga till liljas Volvo i Nybro. Ingen motorlampa och inget meddelande i displayen.

Det vi kollat är att kamaxel rör sig den är ok samt att det låter från tanken. Försökte läsa av med min Elm 327 inga koder. Min vida ligger i min andra D5a som också fick bärgas i Nyköping pga sprucken packning mellan turbo och laddöuftröret. Vi försökte med den andra nyckeln och startkablar. Satte plus mot plus och minus på hjälbilen samt andra minus på skruven som soplarhållaren sitter i karossen med. Häbde inget mer än att det kom upp felmeddelande i displayen beror väl på låh batterispänning. Provade starta med startmotorn drog inte runt så jag vågade inte testa mer vill inte sabba elsystemet. Misstänker att jotdningen inte var ok. Nu till min fråga...

Finns det några typiska fel på denna modell 2.4d 2010 som kan orsaka detta. Känner tusenlapparna flyga iväg.
Senast redigerad av 4 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gång.
av Millea
#1331465
Det var himla tråkigt att det blev trubbel direkt. Ta bort motorkåpan och titta så att inte den tunna kabeln till bränsletrycksgivare har blivit avskavd av motorkåpan. Jag har sett det på flera 2,4 D motorer.
Kabeln är lokaliserad nära högtryckspumpen , (cylinder 5 området). Är kabeln trasig vet inte motorstyrningen korrekt insprutningstryck och vägrar då starta.
Hoppas du har turen med dig och att det kan vara detta enkla fel. 🙂
av Millea
#1331482
Jag vet inte exakt, men det brukar vara ca 250-300 bars tryck vid start- ögonblicket för att motorn ska kunna starta. Är det lägre tryck än det , så vill inte motorn starta.

Vid körning så ligger trycket på minst 300 bar vid tomgång och uppåt 1600 bar vid max effekt/ full-last av motorn.
av jeg46
#1331509
Det extra batteriet som bärgaren nämnde finns bara på dom 3 sista årsmodellerna 14-16 Pröva med ett nytt batteri !
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#1331513
Tack ska be Volvo kolla på detta med kablage. Men vi fick ju starthjälp av bärgare och med hans starthjälp borde vår bil hoppat igång trots kasst batteri
av Millea
#1331611
Jag läste ditt inlägg igen och såg nu att du skrev att startmotorn INTE drar runt motorn. Det kan ju vara så att startmotorn eller eventuellt startrelät har gått sönder.

Ett annat fel som drabbat flera V70 ägare är att kabelstammen till motorn har blivit skavd vid kanten på batterilådan med kabelbrott som följd. Även vid Egrventil och Gasspjället har det hänt att kabelstammen blir skavd med kabelbrott el kortslutning.
Kan vara värt att kolla upp
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#1331626
Startmotorn drar runt för kammen rör sig men när vi gav starthjälp med min andra bil fick jag inte till jordningen så då hände inget ville inte prova mer då. Jag hoppas på något enkelt och billigt.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]