NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Truckdoktor
#1331413
Hur vet du att det är ett helt år med för mycket olja? Kollade du nivån regelbunden och såg det på stickan? För mycket olja skadar motorn lika som för lite olja. Det finns ALLTID en anledning när motorolja är över maxnivå. Jag rekommenderar starkt att du kolla upp spridarna omgående om du kan utesluta felaktig regenering av partikelfilter pga. för många korta körsträckor! Även om det inte luktar diesel för dig så läcker säkert en eller flera av dem.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


av Haddock
#1331437
Jag vet inte att oljan varit orörd nästan ett år. Men jag antar det för ingen vad jag vet har varit och fyllt på med olja under året.
Men jag kände försiktigt på spridarna och de jobbar. Ingen syntes läcka något, ingen luktar något speciellt. Funderar på att mäta resistansen över dem och se om det kan vara någon skillnad mellan de olika spridarna.
av Haddock
#1331613
Mätte resistansen på spridarna och de hade alla samma värde, ingen trasig. Har inte kollat returflödet men upptäckte att det var ganska mycket luft i alla genomskinliga dieselslangar.
av Truckdoktor
#1331618
Är det elektroniska fel så säger motorstyrenheten till att nåt är på tok ;)
Mekaniska fel som internt läckage in i brännrummet (droppar eller liknande) säger den inte alltid till, bara när det blir riktigt allvarligt. Darför rekommenderar jag fortfarande ett test på returflödet. Där synst det oftast, att nån eller flera spridare går åt h...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Truckdoktor
#1331827
En dieselmotor går jämt och fint, när det blir rätt mängd diesel till rätt tid. Gör spridarna inte det så går motorn ojämn, hugger/rycker, mm.
Ja, en sån sats menar jag. funkar lika bra med lite gummislang och plastmuggar :D Det kopplas på var sitt spridarens läckoljeledning och sedan startas motorn. Det finns vissa riktmärke av Volvo i vilken tid det ska blir hur mycket bränsle... För dig som hemmaproffs gäller nog att alla spridare bör vara ganska lika. Sticker en eller flera ut med mer än dubbelt dieselmängd, jämfört med den minsta, så är det not på tok och resp. spridare bör renoveras/bytas.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]