NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haddock
#1330928
Så idag vart jag överraskad igen, någonting hände men jag vet inte vad.
Gasar och kör i 90 i en uppförsbacke på 5 ans växel och får en olustig känsla av att något hände. Tittar hastigt i backspegeln och ser ett stort svart moln bakom bilen och det är en rejäl svart puff. Trycker på bromsen och får känslan av att bilen vill accelerera trotts att jag släppte gaspedalen och både försiktigt mekaniskt bromsar (trycker på bromspedalen) och motorbromsar i uppförsbacken. Det går kanske några sekunder och därefter är allt normalt och jag växlar ner. En stund senare låter bilen som om den har hål i avgasröret men det slutar efter en stunds försiktigt körande i 40 några hundra meter.
Inga röda lampor lyser i bilen, inga onormala temperaturer på olja. Det lät också som om den inte tände på alla cylindrar ett tag utan hackade. Det som är just nu som jag inte har märkt tidigare är att kopplingen vibrerar mer än vanligt i uppläge men när jag trycker ner kopplingen så är det som vanligt lungt och behagligt och det går att växla. Var börjar jag felsöka ?
edit: Volvo v50 -06 2.0d, aldrig trimmad, skött alla servicar. Bilen hade då körts ca 5 mil så den var varmkörd.
av dieselkenneth
#1330977
Börja med att kolla oljan, nivån får aldrig gå över max. Med för mycket olja kan motorn börja rusa. Den börjar förbränna motorolja i stället för diesel. Googla rusande dieselmotorer.
av Truckdoktor
#1331039
För mycket olja betyder att nån har överfyllat det tidigare eller så har den spädads med diesel. Luktar oljan diesel?
Sistnämnda tyder på dålig/många avbrytna partikelfilterregeneringar eller defekt spridare...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Haddock
#1331045
Jag tycker inte det luktar disel i oljan. Däremot när jag körde in bilen i garaget så doftade stora mänder oförbränd disel. Och motorn gick ojämt vid gaspådrag. Hoppas att det är påfyllt med för mycket olja.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Senast redigerad av 1 Haddock, redigerad totalt 0 gånger.
av Haddock
#1331408
Oljan byttes och det var ca 1.5 -2 liter för mycket i motorn. Skulle inte säga att den är utblandad med diesel. Har ingen diesel doft.
Nu lät motorn lite bättre när jag drog igång den men vet inte hur långt man behöver åka innan den tickar på som vanligt.Det låter som om att 3 av 4 cylindrar går i takt och den går ojämnt på låga varv. Däremot doftar det stark och är lite stickande i ögonen efter att bilen står på tomgång en stund. Undrar hur eyolvätska luktar?
Hittade inga uppenbara sprickor i slangarna.


"Svart rök ur avgasrören är inte helt ovanligt och något man ibland upptäcker i trafiken hos framförvarande fordon. Svart rök är egentligen sot från oförbränt bränsle"
https://www.wayke.se/artiklar/aga-bil/f ... ar-du-koll
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!