- tor 08 aug 2019, 17:03
#1330928
Så idag vart jag överraskad igen, någonting hände men jag vet inte vad.
Gasar och kör i 90 i en uppförsbacke på 5 ans växel och får en olustig känsla av att något hände. Tittar hastigt i backspegeln och ser ett stort svart moln bakom bilen och det är en rejäl svart puff. Trycker på bromsen och får känslan av att bilen vill accelerera trotts att jag släppte gaspedalen och både försiktigt mekaniskt bromsar (trycker på bromspedalen) och motorbromsar i uppförsbacken. Det går kanske några sekunder och därefter är allt normalt och jag växlar ner. En stund senare låter bilen som om den har hål i avgasröret men det slutar efter en stunds försiktigt körande i 40 några hundra meter.
Inga röda lampor lyser i bilen, inga onormala temperaturer på olja. Det lät också som om den inte tände på alla cylindrar ett tag utan hackade. Det som är just nu som jag inte har märkt tidigare är att kopplingen vibrerar mer än vanligt i uppläge men när jag trycker ner kopplingen så är det som vanligt lungt och behagligt och det går att växla. Var börjar jag felsöka ?
edit: Volvo v50 -06 2.0d, aldrig trimmad, skött alla servicar. Bilen hade då körts ca 5 mil så den var varmkörd.
Gasar och kör i 90 i en uppförsbacke på 5 ans växel och får en olustig känsla av att något hände. Tittar hastigt i backspegeln och ser ett stort svart moln bakom bilen och det är en rejäl svart puff. Trycker på bromsen och får känslan av att bilen vill accelerera trotts att jag släppte gaspedalen och både försiktigt mekaniskt bromsar (trycker på bromspedalen) och motorbromsar i uppförsbacken. Det går kanske några sekunder och därefter är allt normalt och jag växlar ner. En stund senare låter bilen som om den har hål i avgasröret men det slutar efter en stunds försiktigt körande i 40 några hundra meter.
Inga röda lampor lyser i bilen, inga onormala temperaturer på olja. Det lät också som om den inte tände på alla cylindrar ett tag utan hackade. Det som är just nu som jag inte har märkt tidigare är att kopplingen vibrerar mer än vanligt i uppläge men när jag trycker ner kopplingen så är det som vanligt lungt och behagligt och det går att växla. Var börjar jag felsöka ?
edit: Volvo v50 -06 2.0d, aldrig trimmad, skött alla servicar. Bilen hade då körts ca 5 mil så den var varmkörd.