Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbeee
#1327742
Hej!

Jag tänkte byta luftfilter på min s60 2004 och har just nu ett K&N, haft det sedan jag köpte bilen för ca 3år sedan, så förmodligen är filtret typ 5+år men aldrig rengjort det under mina ca 3år mer än med luft. Och vet att det är top notch men har hellre ett vanligt (orginal) och byter det varje år vid oljebyte så man slipper rengöra som med K&N (lifetime) tjofräs.

Men då undrar jag ifall nån kan länka typ autodoc/bildelaronline ett bra ni använder. Far man och köper ett Orginal luftfilter på typ Bilbolaget (Volvo) vilket märke är det då? Mahle? Sen har jag sett att det finns 2st typ av varje filter, typ olika djup, ena dyrare än det andra av vilken anledning?

Tack för hjälpen :)
av MickeM
#1327768
Du får nog först definiera vad ett "bra luftfilter " är för dig.

Det billigaste modellanpassade No-Name-luftfilter du kan hitta är tillräckligt bra för MOTORN.
Skillnaden i prestanda mellan ett No-Name och dyraste märkesfiltret kan du nog knappt påvisa i laboratoriemiljö.

Varför du får olika alternativ på luftfilter vet jag inte. Det får inte jag på V70, som ju borde vara lika.
Kupeluftfiltret däremot, finns två olika.
Med och utan kol.
Men det är ju något helt annat.
av Onkelmorra
#1327817
SBergdahl skrev:Det finns två längder på filtret till P2orna, men det kanske bara är S80 som faktiskt använder dem.
Mycket möjligt. Jag bytte precis luftfilter mm på min S80. Fick upp två olika längder när jag jämförde på olika butiksajter, så jag mätte helt enkelt det gamla luftfiltret som satt i. Hade det längre på 350mm.
av Knatch
#1327856
Det går bra med biltemafilter för 120kr eller vad dom kostar. Det är i slutändan samma skit, kanske är lite bättre filtrering på ”orginal” filtret, men så pass tätt är det aldrig i luftburken ändå så det slinker alltid in lite skit från skarvarna.
av Robbeee
#1329435
Står mellan dessa två men vad är skillnaden på dessa? Ser ju typ exakt lika ut, kan nån förklara för mig?
Bilagor
Screenshot_20190730_164922.jpg
Screenshot_20190730_164922.jpg (96.81 KiB) Visad 973 gånger
av KalleJ
#1329448
Gå till närmaste mekonomen/ad o hämta. Så vet du till nästa gång.
För du är medveten om att du inte ens skrivit vilken motor du har? :bored:

Jag hade köpt en burk air sensor clean eller bromsrengörning till LMM, om min motor haft KN filter i 3år.
Sportfilter som ska oljas hör inte hemma i bruksbilar med LMM. Finns bara nackdelar inga fördelar.
av Robbeee
#1329504
Marlboroman skrev: tis 30 jul 2019, 22:50 LMM = en givare som mäter mängden luft på väg in i motorn enkelt förklarat. Sitter i luftburken på ena kortsidan. Går en sladd till den.
Aah jaa nu hänger jag ju med :) Är det värt rengöra LMM? Ska ta lös o rengöra då när jag byter filter 👍:)
Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]