Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1329368
PelleTh skrev: mån 29 jul 2019, 21:10 Är nyfiken om någon har erfarenhet av nedanstående motortrim för en V90 D3, (EJ AWD)

Värt pengarna?


http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3493/volv ... -d-4204-t9

Pelle
Jag har bokat tid för trimning den 6/8.
Jag kan återkomma efter det med en recension.

Pratade innan jag bestämde mig med en av BSR’s premium dealers om just D3 och D3 AWD och skillnaden mellan dessa med BSR-trim. Han menade på att det blir mycket effektförlust med AWD därav ytterligare hästar för just den modellen. Oavsett så menade han att det kändes som en helt ny bil.
Vi får se 😁

Med vänlig hälsning, Fredrik
#1329376
Om jag fattat det riktigt så har V90 D3 FWD en motor med enkelturbo och D3 AWD en med dubbelturbo (liknar i mångt och mycket D4), så det var nog lite svammel från den"premium dealer" du fått info av men visst behövs det lite mera extrakraft för AWD men det har ju inte Volvo tagit ut så mycket av i effekt utan mest på vridet i standardutförande. Så att BSR kan plocka ut mera är för att det är en annan motor.
#1329381
AndS skrev: tis 30 jul 2019, 12:53 Om jag fattat det riktigt så har V90 D3 FWD en motor med enkelturbo och D3 AWD en med dubbelturbo (liknar i mångt och mycket D4), så det var nog lite svammel från den"premium dealer" du fått info av men visst behövs det lite mera extrakraft för AWD men det har ju inte Volvo tagit ut så mycket av i effekt utan mest på vridet i standardutförande. Så att BSR kan plocka ut mera är för att det är en annan motor.
Nja. Snarare svammel från mitt håll. 😁

Jasså är det en annan motor? Okej. Det visste jag inte.

Det jag menade att han sa var att det var effektförlust i transmissionen i AWD så känslan mellan AWD och icke AWD efter trim var inte så stor som man kanske kan tro.

Med vänlig hälsning, Fredrik
#1329384
Du kan jämföra t.ex. hos BSR hur effekt och vridmoment ser ut mellan modellerna. Den stora skillnaden som jag tycker är att med AWD drar bilen jämnare då effekten fördelas över alla hjulen, den klarar högre effekt bättre.
Min tidigare V70 FWD med 5-cyl diesel och Polestar kunde man känna effekten dra i ratten och lite hetsigt, men V90 är ju en helt annan konstruktion och med moderata 190HK/370NM ska det inte vara några problem utan det fungerar bra.
#1329411
Fjonsson skrev: tis 30 jul 2019, 13:56 D3 FWD är lite speciell. 6-växlad istället för 8 t.ex. en D3 AWD har 8-växlad och kanske är den mer lik en D4?
De första hade 6-vxl, men D3 FWD har på senare MY också fått 8-vxl.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]