Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1328700
Tompan60 skrev: fre 26 jul 2019, 06:19 Man vill ju använda den. Bara få bort funktionen att den går igång själv vid backning. Trist när den är fastfysen på vintern.
Exakt, en rejäl tankevurpa som jag kan tycka att volvo gott kunde ta bort utan kostnad.
#1328748
Stopp!!!!!!

Dra säkring bara så gjorde jag på våra bilar för att slippa torkaren bak.
Mest pga den går igång automatiskt när man har regnsensorn igång och lägger i backen och det kan belasta i värsta fall skada torkarmotorn på vintern vid snö och is.
#1328812
Okej Steffe så du menar det går fortare att aktivera via vida igen än att sätta tillbaka säktingen? Hahhaaa
Sen är det så att vi som kör med frånkopplad torkare aldrig använder den, det är liksom lite av finessen att just stänga av den.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1328825
Använder man den aldrig alls så är ju säkringen ett bättre alternativ, ja.

Vi som gillar att se bakåt avaktiverar bara den automatiska torkningen och fortsätter använda den som vanligt vid behov.

Egentligen så är väl den största missen att det inte finns som ett alternativ i bilens menyer.
Användarvisningsbild
av ER
#1328827
Eller backar man först innan man aktiverar regnsensorn som triggar baktorkaren, ett ickeproblem för dom flesta. Blir inga repor av att använda torkaren som avsett, blir bara när man fegar att använda den för sällan så argumentet "blir ju repor av den" försvinner innan det ens används. Finns bilar utan baktorkare att köpa för dom som är fega och inte vill använda torkare bak så man slipper fippla och ha sig. Ingår liksom i grundutbildningen att känna på ev. torkare om dom fryst fast när man sopar av bilen från snö, fast vissa gör ju inte en ens en enkel avsopning utan åker omkring med osäkrad last på taken dagligen vilket snö på taket blir i boken som sätter beloppet för latheten. Samma personer skiter även att skrapa rutor utan har i bästa fall ett litet titthål rakt fram men ser inte vad dom gör.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1328847
Nu sticker jag ut hakan lite kanske men helt ärligt så är nog innerbackspegeln orsaken till att folk i allmänhet inte kan backa. Lär dig använda ytterbackspeglarna så går allt så mycket bättre. Dom behöver dessutom inga torkare...
Användarvisningsbild
av PalleH
#1328865
DirkSchneider skrev: lör 27 jul 2019, 07:58 Okej Steffe så du menar det går fortare att aktivera via vida igen än att sätta tillbaka säktingen? Hahhaaa
Sen är det så att vi som kör med frånkopplad torkare aldrig använder den, det är liksom lite av finessen att just stänga av den.
Ja för min del handlar det om att inte använda den alls, för att rädda bakrutan mot repor.

Jag föredrar att rengöra rutan enbart när jag tvättar,så jag ska nog gå ut och dra säkringen.
#1328986
Blir lite stökigt att ligga ute på taket, eller hur det ny ska gå till, för att hålla undan vattnet från rutan när det regnar.
Inte för att bakrutan blir repig, men någon ynka repa där, tillsammans med att för övrigt kunna se ut när man kör, är klart bättre än att sakna bakrutetorkare.
För övrigt ser man till att lossa torkarna innan man åker iväg, om de nu frusit fast. Den där bak är lätt att lyfta ut när man parkerar, om man vill undvika fastfrysning.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]