Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en liten fundering angående ett ljud. Köpte ganska nyligen en V70 D5 AWD 2006 6 växlad manuell med ca 26000mil. 2 brukare samt komplett service bok fram till 26000mil. Bilen verkar väldigt väl omhändertagen samt helt torr i alla axlar kardaner mm. verkar inte vara några läckage nånstans.

Ljudet kommer alltså när man kör på 3an eller 4ans växel, och gasar eller motorbromsar och låter lite som ett skavande, metalliskt ljud, lite som vanligt drevljud kan man säga men ganska högt. Alla andra växlar är tysta. Enlig tidigare ägare skall koppling svänghjul samt växellåda(M66) vara bytt ganska nyligen. Tänkte först att det kan vara motorkuddarna som är trasiga och vid belastning så tar motor/växellåda emot chassit någonstans, men har bytt båda kuddar under samt motorfästen. Sen har jag kollat oljan i växellådan och de var väldigt fin, dock var det överfullt så är nu på rätt nivå.

Försökt googla på alla språk jag kan men ingen verkar ha liknande problem.

Någon som har några tips man kan kika på? Eller är det kanske bara ett vanligt ljud från lådan? Ljudet har inte blivit högre eller lägre på de 500mil jag kört med den men irriterar litegrann.

Tack på förhand!
Ljud isolerade till viss växel/växlar är oftast växellådan. Inte koppling, stödlager eller vinkelväxel osv...
Den 6vxl är inte dålig, men inte lika säker som 5vxl M56
Även M56 pajar, men det är riktigt ovanligt.

"Normala" ofarliga missljud i M56 är skorrande på lågvarv och klickande rytmiska ljud på tomgång i friläge. Det får säkert 6vxl också, men det stämmer inte med din beskrivning, som låter lite allvarligare.
Motorfästen osv skulle främst vara vid lägre växlar när momentet är som störst.

Växellådor med missljud kan hålla 100mil eller 35000mil. Rulla tärningen....
Men att den är tyst på högsta växlarna som avverkar mest mil är ju positivt.

Men självklart ska du felsöka innan lådan döms ut. Går det att framkalla ljudet genom att köra bilen upphissad på lyft kan man få en mycket bättre placering av ljudet.
Chansen finns ju att det är något enklare, eller något otippat som hjullager....
Ibland överraskar det...
Tack för tipset, ska kolla under bilen när jag får tag på billyft. Skulle ju vara skönt om felet var något litet men känns mer och mer som att problemet är i lådan, dvs något med dreven på just 3an och 4ans växel (misstänker att de ligger på samma axel?) eller lagret eller både och. Men får ta och byta oljer och köra på och blir inte ljudet värre så får man ta o köra på, byter man sen växellåda så blir ju koppling samt svänghjul aktuellt samtidigt så får ta och försöka hinna spara lite slantar :-)
Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]