Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Belmont
#1329256
Uppdatering:
Misstänkte ju alltså att det var systemrelät (bränslepumpsrelät) som var boven. Gjorde då så, efter lite research, att jag plockade bort relät och sedan kopplade en kort sladdstump mellan kontakterna 30 och 87/2. Jag blev då strålande glad när det mycket riktigt genast kom bränsle med rejäl fart ut genom anslutning till bränsletrycksregulatorn som jag kopplat bort.

Trodde då att saken var klar och bytte till ett nytt relä, tyvärr visade det sig dock att det inte kommer fram något bränsle med det nya relät heller.

Alltså pumparna funkar, men bara om jag manuellt sluter kretsen mellan 30 och 87/2.

Försöker lista ut vad felet kan vara nu. Antar att relät inte får signal om att sluta kontakten till 87/2? Vad är tänkbara fel då -styrenheten? impulsgivaren? Hur jag jag gå vidare i felsökningen för att slippa köra "byt tills det funkar"?

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1329265
Korrekt, funktionen är att styrenheten inte ska ge ström till pumparna om inte motorn går, exempelvis efter en krock. Så den behöver signal från impulsgivaren för att veta att motorn roterar. Du kan mäta resistansen i impulsgivaren, enligt min fickdatabok (iof för 940) står det som följer:
<1991 ska ha 240 ohm +/- 25 ohm (Pnr slutar på 039)
>1991 ska ha 170 ohm +/- 30 ohm (Pnr slutar på 042)

Börja med att mäta, men det kan vara fel på styrboxen också eller matningen till densamma...
Användarvisningsbild
av Belmont
#1329268
Tack för snabbt och bra svar Frasse! Ska ge mig på att mäta på impulsgivaren när det är ljust ute igen... Kom på att jag kan ta bort höljet på systemrelät och kolla ifall kontakterna där i (EM1 & EM2) sluter sig när de ska också. Om det är fel på impulsgivaren så bör EM2 inte stänga sig när tändningen vrids till start, om jag förstått rätt?
Användarvisningsbild
av Belmont
#1329469
Sådär då har jag testat vidare!

EM1 sluter sid när tändningen vrids på, men EM2 förblir öppen när jag vrider till "start", så verkar fattas signal från impuls/vevaxelgivaren.

Gick vidare och testat resistansen mellan de tre stiften i kopplingen till givaren, oändlig resistans! Då känns det ju som att felet är impuls/vevaxelgivaren, att det är något brott däri så att kretsen inte sluts?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1329481
Ja det låter rimligt, jag skulle nog försöka hitta en fungerande givare att prova med. LH Jetronic är ju ett ganska simpelt insprutningssystem och har till skillnad från exempelvis Motronic (som satt i min 960) ingen kamaxelgivare. När det finns både en kamaxelgivare och en vevaxelgivare kan motorn köras med begränsad prestanda på bara ena givaren. LH kan inte sätta felkod på vevaxelgivaren eftersom den inte förstår att du försöker starta motorn om den faller ifrån.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1330251
hatar att behöva säga det. men jag skrev det till dig tidigare, men du tog en lång loop runt innan du till slut kom tillbaka till det enkla som faktiskt var problemet och även hade underlättat vidare felsökning i ett senare skede om det hade vart något annat fel... :)
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]