Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1328189
Hej!

Någon som upplevt att knappen på farthållaren som ökar med bara 1 km/h ibland inte funkar?
Det sker väldigt sällan, kanske en gång i veckan (och jag använder den flera gånger varje dag) så det är ingen katastrof.
Om man ändrar med den vanliga +/- 5 km/h-knappen så hoppar den igång.
(Men man måste göra något för att den ska hoppa igång; det hjälper inte att trycka flera gånger på +1 km/h-knappen).

V70 D5 AWD MY11 som gått 22000 mil. Jag började märka det först nu i år.
#1328198
Undrar om det kanske bara är slitage i knappen, det går att öppna dom, rengöra och sätta ihop. Risken är någorlunda stor att plasten som ej syns när den sitter på plats spricker men det gör inget. Annars kostar de väl en 250kr på bildelsbasen, kan ev. ordna en med men det blir ändå en 150kr

Tror man kan som på V50 slippa ta bort airbagen men hur som ska minuspolen bort och vänta en 5-10 min innan du sätter igång. Även om airbagen ska bort är det en lätt operation att byta
#1328215
Perra83 skrev:Man håller väl bara inne knappen så ökar den 1km/h åt gången?
Kanske, tror jag "duttar" en gång för 1km/h, hålla in för att öka tills man släpper?
#1328260
Tack för svar Micce1980. Om jag måste byta blir det nog inte jag med min tumme mitt i näven...

Perra83: Man kan normalt hålla den inne ja. Men när min inte funkar spelar det ingen roll om jag håller inne eller duttar, inget händer.

Men är det ingen annan som upplevt samma?
#1328264
Kan lova dig att du klarar det, häng av minuspolen i säg 15 min för att vara riktigt säker, sedan för man in en liten spårmejsel bakom farthållarkontrollen mot rattens yttersida och drar den mot sig, tänk att du ska begå harakiri med fartkontrollen, lossa lite växelvis på ovan och undersidan, när den lossnat sitter den men en egen kontakt.

Annars säger volvos manual för rattbyte att airbagen ska bort samt lossa på rattens krom, vet att jag i alla fall har lyckats på en V70II med det översta men hade nog gjort som enligt nedan här, lossat på airbagen och kromet

Här finns lite videolektyr, inte helt samma ratt men nära nog

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]