Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327500
jag försöker lista ut vad som problem med fläkten på min s70 99 Glt, när jag kollar plusen till fläkträlet så får den kontakt, provade med en annan tempgivare och testade med att elda på den så den gick upp till det röda, men det blev ingen reaktion på fläkten, sedan kollade med jorden på ecu kontakten och det klickar, efter det kolla jag om ecu kontakten reagera något och testa att elda termostat givaren och får fortfarande ingen reaktion, är det någon som kan tänka sig hjälpa mig att klura ut vad som kan vara felet, eller något sätt som man kan göra så fläkten går igång som reagerar på tempgivaren
#1327511
Ryck ur kontakten till tempgivaren och starta bilen. fläkten ska då starta och gå på halvfart som en säkerhetsåtgärd. Om inte, kolla säkring alternativ fläktreläet.
av MickeM
#1327644
Har du haft någon situation där kylfläkten inte gått, när den borde?
Tex motortemperatur över normal.

Jag hade en S70 förut, och den hörde jag ALDRIG fläkten på. Men den blev aldrig det minsta för varm heller.

Nuvarande V70N har jag sällan hört fläkten på fullvarv. Endast efter husvagnsdragande i krypfart/bilkö förra sommaren i +34 grader. Lite gas, så sjönk det.
Temperaturen var då alldeles strax över. (Absolut inte kokande, utan bara något högre än normalt)

Aldrig hört fullvarv med temperaturen på fullt normal.
Lågvarv kör den på båda fläktarna när AC jobbar, men jag minns inte om S70 gjorde så. Vill minnas att den hade två fläktar också.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1327696
MickeM skrev:men jag minns inte om S70 gjorde så. Vill minnas att den hade två fläktar också.
85x70 har bara en fläkt med 2 hastigheter. Lågvarv är 'normal' hastighet, dvs den hastighet som går in när AC'n jobbar eller motorn börjar bli lite varm, högfart går in när motorn börjar bli åt helsike för varm. Dom enda modeller jag kan komma på som har 2 fläktar är t ex 7/900-serien med remdriven fläkt och AC, där AC'n då har en separat elfläkt. Tror den hängde med en stund i övergången från remfläkt till elfläkt också, för att sedan försvinna helt.

Kör man lite halv-hårt en lagom varm sommardag så brukar fläkten susa på några minuter efter man stannat, på halvfart dvs.
Tempmätaren i bilen är så oprecisis att det inte går att utläsa vid vilken temp. fläkten startar, för mätaren står på kl 3 i vilket fall :p Jag mätte upp förut att det är ett span på 10-15c som mätaren inte rör på sig en millimeter, ungefär mellan 95 och 110c. Fläkten startar vid ca 105c av den info jag hittat, men inget jag har kontrollmätt.

---
Har du verkligen kontrollmätt styrsignalen till reläet ordentligt? För på min var den halv-av, dvs tillräckligt "hel" för att ge rätt utslag på multimetern, men för "trasig" för att orka slå till reläet. Jag drog nya kablar direkt från boxen till reläet, och sen dess har den fungerat precis som den ska.

Rycker man förresten tempgivaren under drift så ska fläkten susa igång på full fart, och fortsätta gå på fullfart flera minuter efter att motorn stängts av, för att sedan inte ens starta igen fören tempgivaren är ikopplad.
#1327702
När jag tar bort kontakten till ecu på relät och testar med jorden så reagerar både halv och full fart. Jag koppla in den igen och sedan testar med tempgivare så att tempmätaren blir till rött när tändningen igång inte ens då reagerar fläkten och jag koppla ur kontakten till tempgivaren och stängde av tändningen så reagera fläkten. Den fortsätter när jag kör igång tändingen
#1327769
Har du tillgång till VIDA eller känner någon som har det?Kan vara bra att kolla om någon felkod har satts på fläkten. Om inte annat så kan man tvinga igång den i VIDA.

Har för mig att fläkten kör på Fullfart först när temperaturen närmar sig 120c

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom