Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327463
Hej forumet!

Hade ett konto här för några år sedan som löpt ut eller dylikt :)
Tack för alla tidigare svar <3

Jag har en XC70 MY09 med automatlåda som får ett missljud som träder in då bilen "motorbromsar" , alltså då jag kör främst utför utan gaspådrag. Främst i lägre hastigheter i exempelvis stadskörning.

Ljudet har funnits några månader.
Under tiden har det bytts kamrem, remspännare, multirem(hjälprem) och spännare till den samt vattenpump och ljudet är kvar.

Ljudet låter som en "elmotor" eller att något som går tungt. Ljudet är ungefär som det typiska motorbromsljudet på de flesta bilar fast förstärkt och sitter kvar då jag kör vidare med gaspådrag.
Ljudet följer varvtal i motorn.

Då ljudet träder in blir ljudet kvar tills jag kört klart och ställt undan bilen.
Då jag tar fram bilen nästa gång är det tyst tills nästa "motorbroms" då blir ljudet kvar tills jag kört klart igen.

Ljudet hörs mycket väl i låg hastighet från cirka 20-30km/h och ända upp till kanske 80 cirka då det börjar dämpas eller överröstas av annat vägbuller.

Ljudet har en klar koppling till "motorbromsningen" det är en sak som är säker :)

Några idéer på vad det kan tänkas vara och vad kan det tänkas kosta att årgärda?

Kommer behöva lämna in bilen då jag inte har nånstans att meka och lyfta.
Hoppas på lite idéer och förslag så jag har något att gå på.
Tack för alla tidigare svar! :-)
Senast redigerad av 1 HC0, redigerad totalt 0 gånger.
#1327609
Tack för svaret Stefan :-)

Testade att stänga AC på knappen men ljudet var kvar. AC'n kyler bra också.

Ljudet uppkommer som mest då bilen är varm också tror jag. Efter kanske 20 minuter körning.
Då ligger ljudet på och hörs som allra mest då "motorbromsen" ligger på utför.

Bilen växlar som den skall och bilen går bra i övrigt det är bara missljudet som gör att man blir lite orolig :-)

På tomgången hörs det inget. Öppnade huven och lyssnade men hördes inget.

Håller tummarna och ser hur det utvecklas. Om du eller någon annan som läser kommer på fler idéer får ni gärna skriva här i tråden :-)
#1327628
Jag hade något liknande i min D5. Mitt missljud följde motorvarvtalet och till slut lät det som att man backade någon gammal manuellväxlad bil fort. Fick konstaterat att servopumpen var kass, fick den bytt på en Meca-verkstad. Ljudet var kvar när jag hämtade bilen.. Dom hävdade remspännaren. Jag bytte denna själv men ljudet fanns kvar, fyllde dock på lite extra servoolja (några mm över max) och då blev ljudet mycket bättre.

Ca ett år efter detta började nya servopumpen läcka olja och ljudet lät värre än någonsin, lät denna gången en volvoverkstad byta pumpen och dom konstaterade direkt att även behållaren behövde bytas för filtret var kasst i den. Jag var väldigt skeptisk men jag bytte behållaren och ljudet är som bortblåst. Testa att lyssna med stetoskop på servopump, generator och AC (verkar ju dock inte vara AC eftersom ljudet inte försvinner när du stänger av den). Om du har missljud på servopumpen kan du börja med att kolla i behållaren om det skummar mycket där, då är filtret kasst och du behöver byta behållare.

Behöver inte ha med växellådan att göra. :-)
#1327753
Tack för svaret Daekol :-)

Jag tror jag hittade ytterligare en ledtråd nu i morse.
Men först, jag har kanske 1cm under minimum på min styrservooljenivå märkte jag. Ska åtgärda detta i dagarna :)

Nu till min senaste iaktagelse, det tjuter/piper/ringer typ från höger fram då jag öppnar huven nu på tomgång med kall bil.
I princip alldeles bredvid generatorn kommer ljudet ifrån.

För typ en månad sedan var min bils batteri trasigt och ville inte ta laddning, köpte ett nytt och löste problemet så.
Generatorn kanske inte ger laddning eller är trasig och påverkar batteriet felaktigt? :)

Tjutande pip konstant från troligtvis generatorn är det vanligt eller ett tecken på att den bör bytas?
Kan tänka mig att det är lika bra att byta generatorrem, spännare också i så fall då man ändå är på gång.
#1327836
Tjutande pipljud brukar man höra om man stängt av bilen, är något styrdon i motorrummet som piper i ca 5-10 sekunder efter man stängt av (jag hoppas iaf det är normalt). Att du har låg servooljenivå tyder nästan på någon läcka, är ju ett slutet system. Ingen fläck under bilen som du märkt av? Kolla också med motorn igång hur det ser ut i behållaren. Min gamla behållare så sprutade det ut flera strålar ifrån filtret som sitter mitt i behållaren, på det nya nu så ser man inte ens att det kommer tillbaka någon olja, mer som att det är en lugn jacuzzi.

Generatorn kan du testa att mäta med en multimeter, skall väl ligga mellan 13.8-14.5V med motorn igång (om jag minns rätt).
#1328002
[ Uppdatering ] Haha ytterligare en vändning i detta :-D
Fick lite hjälp idag att lyssna under huven vid gaspådrag i P läge.

Ljudet kommer från styrservopumpen som verkar sitta nära generatorn.
Vid gaspådrag ökar ljudet som sagt och svänger jag på ratten under gaspådrag så tjuter det ännu högre.
Detta hörs mycket väl i stillastående P läge med gaspådrag.
Under färd svänger man inte så våldsamt så det hörs inte lika väl som då man står still och kan ratta på lite extra.

Styrservovätskan är som sagt typ 1-2cm under minimumnivån i behållaren och har nog varit så ett tag.

Tycker du jag ska prova att toppa upp vätskan? Hur långt under minimum hade du på behållarens indikator då du toppade upp och det blev bättre?

Då jag tittade på vätskan tidigare har den inte skummat alls vad jag märkt. Vätskan har varit lugn i behållaren.
Ska titta igen i morgonbitti. Om det är skummigt nu kanske det är dumt att hälla i mer vätska.

Minns du vad behållaren kostade cirka?

Kan dra iväg lite i kostnad kan jag tänka mig, på skruvat kostade pumpen 2800 och på mekonomen 4000kr.
Behållaren/filtret lär säkert va 1000kr och jobbet är nog 1000-2000kr kan jag tänka mig.

daekol skrev:Jag hade något liknande i min D5. Mitt missljud följde motorvarvtalet och till slut lät det som att man backade någon gammal manuellväxlad bil fort. Fick konstaterat att servopumpen var kass, fick den bytt på en Meca-verkstad. Ljudet var kvar när jag hämtade bilen.. Dom hävdade remspännaren. Jag bytte denna själv men ljudet fanns kvar, fyllde dock på lite extra servoolja (några mm över max) och då blev ljudet mycket bättre.

Ca ett år efter detta började nya servopumpen läcka olja och ljudet lät värre än någonsin, lät denna gången en volvoverkstad byta pumpen och dom konstaterade direkt att även behållaren behövde bytas för filtret var kasst i den. Jag var väldigt skeptisk men jag bytte behållaren och ljudet är som bortblåst. Testa att lyssna med stetoskop på servopump, generator och AC (verkar ju dock inte vara AC eftersom ljudet inte försvinner när du stänger av den). Om du har missljud på servopumpen kan du börja med att kolla i behållaren om det skummar mycket där, då är filtret kasst och du behöver byta behållare.

Behöver inte ha med växellådan att göra. :-)
#1328554
Jag hade testat att fylla på olja först, det är ju knappt 1dl som går åt mellan min-max. Tystnar ljudet så är det ju kanon. Om inte så har man inte slösat alltför mycket olja oavsett. Hjälper det inte att fylla på, byt behållare till att börja med. Jag kände att jag inte klarade av att byta min pump själv så jag lät en verkstad göra det och hela kalaset gick på nästan 11 000:- inkl pump. Behållaren gav jag 526:- för och 200:- för 1L olja. (Men olja kan man ju köpa någon annanstans än volvo).
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]