Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrtwig
#1327743
Hej!
Köpte nyligen en XC60 från 2013
Det är D3 AWD, med volvos polestar utförande!
Billen är trots sina 15000 mil extremt välskött och välservad, och fullutrustad.. jag fick den för ett väldigt bra pris.. 1 tidigare ägare, och köpt med 2000 mil garanti av en av de större återförsäljarna i sverige.
Är extremt nöjd med köpet hitills, men har ändå lite frågor jag undrar ifall ni kan svara på då jag är ny/ovan vid volvos 5-cylindriga SUV's
Motorn är ganska högljudd och lastbilsaktig i sin karaktär.. Inga missljud eller så, men jämfört med vår andra bil.. En mazda cx-5 (bensinare) från 2019, så är xc60'n extremt mycket "ljudigare" i kupén.. Är detta normalt?

Hur många hästar genererar polestar i D3 awd egentligen?
Enligt bilregistret står det fortfarande 163hp i effekt på bilen vid sökning, men efter några omkörningar på E4 upptäckte jag ganska snabbt attt denna bil besitter betydligt mer hästkrafter än så! papper från polestar optimering finns,och emblem etc men inget direkt om effektökningen! Skall inte polestar efterregistreras och synas i fordornsregistret? Ok för besiktningar?

När jag köpte bilen var det två olika däcksorter på den.. Nya Michelin efficiant grip 18" fram, och hyffsat nya continental 18" bak.. båda däckuppsättningarna har samma profil, bredd och egenskaper.. Detta var dock något jag tog upp vid köp, men de sa att det är helt ok, och väldigt vanligt! Är detta verkligen ok? om så, vilka bör sitta vart? de nyare bak.. eller fram?? Bör jag skaffa ytterligare 2 nya efficiant grip? Kört subaru tidigare, och med deras full syncro 4wd vet jag stt det är viktigt att alla sulorna är helt identiska!

Hur ofta bör man spola automatlådan på dessa? Vet att detta är gjort tidigare på den.. Hur mycket bör man betala för det?

Många frågor.. Tacksam för svar! :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1327748
Den 5-cyl motorn är sådan i sin karaktär ang. motorljudet vilket är normalt.
Jag hittar dock ingen optimering från Polestar till den kombinationen det året.
2012 gav den 163hk/420Nm och efter optimering 215hk/440Nm.
När man gör detta får man ett intyg till besiktningen. Hos Transportstyrelsen syns detta på sista fliken Tilläggsinformation, där det ska stå T31B MOTORN ÄNDRAD.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1327750
Att jämföra en Volvodiesel med en Mazdabensinare var väl ingen rättvis jämförelse direkt.
Byta däck finns ingen anledning till, att det är olika märken spelar ingen roll. Bästa däcken bak.
Du måste ha intyget som volvo utfärdar för att kunna regbesikta och är det inte gjort är inte bilen godkänd.
Volvo tycker inte att man behöver byta oljan i automaten men alla andra gör det, skulle bytt direkt om det va min bil och det kostar va 4-4500:- på Volvo
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]