Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alber
#1327568
Har ett dilemma när det gäller vår S40. Med en 1.8 motor från 2005 som gått 17000. Vi är på semester i Europa sedan lördag då vi lämnade Sverige. Vi lämnade in bilen på service innan resan och bytte också gasspjälshuset.
När vi närmade oss Skåne och åkt 30 mil började oljelampa pulsera i intrallen av var 30 sekund typ. Jag fyllde på olja så lampan släcktes. Och gjorde det tills vi nådde södra Tyskland då jag åkte in på en verkstad. Oljestickan visade tomt. Mekaniker lyfte bilen och konstaterade att det inte fanns något läckage. Enligt honom skulle bakdelen av bilen vara kladdig och skitig om det kommit ut via förbränningen. Och där var det inget kladd och skit. Och vi har inga missfärgningar från avgasröret. Han fyllde på med olja så stickan visade en normalmängd. Och nu är vi i Kroatien och jag har fyllt på minst 10 liter olja från start. Jag märker av i backar att bilen inte riktigt orkar med samt i omkörningar. Den sista sträckan ikväll på 15 mil började också den gula motorikonen på displayen att lysa. Har rådgjort med folk via mobil som tror detta kan ha att göra med att topplockspackningen har gått sönder. Just nu är det fredag och jag kommer inte åt en verkstad förrän måndag. Så jag undrar om det finns en fara för bilen att färdas ytterligare 40 mil till vär slutdestination imorgon och sen låta en mekaniker titta på det? Givetvis kommer jag fortsätta att fylla på med olja. Tacksam för snabbt svar.
Mvh Alber
#1327733
Lite sent svar kanske men har för mig att om vevhusventillationen är igensatt kan den dra onormalt med olja samt gå dåligt.
Topplockspackningen tror jag inte gått på det du beskriver, den vitröker inte å inte heller blåryker. Ger turbon upp på bilar så brukar resultatet bli som din mekaniker sa att bilen blir skitit bak men då brukar det bli ett ordentligt rökmoln efter.
Jag hade chansat att åka dom 40, milen på måndag som du skriver, tror det är ofarligt bara du håller koll på oljan å kylvatten samt inte gasar för fullt, sen är det ju en gammal bil skulle det sen visa sig att det är nåt allvarligt fel som kostar manna får du väl kolla ifall du hittar en billig bil så att ni tar er hem och lämna din bil i inbyte
#1327808
Med den förbrukningen går det genom förbränningen. Sprucken kolvring kanske. Ta upp och kontrollera tändstiften. Är det jämnsvart finns det hopp, är ett kladdigt osv, då är det där bekymret finns.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]