Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1321862
robinb3rgsten skrev: sön 16 jun 2019, 15:59 Inte för ja har nåt o tillföra men vilket skämt om de bygger bilar som måste ha specialdäck..
Japp, uselt. Bygga en tyst bil, sen kanske man kan ha bullerdämpande däck som grädde på moset men förutsätta det är löjligt. Alla har inte råd med dyra stora hjul, man ska ju köpa däck vad det lider. Dessutom ska man ha vinterdäck....
#1327508
Har en ny V60 CC 2019 med resonansljud som hörs väldigt väl mellan 110-120 även andra hastigheter hjul 215x55x18 Michelin
Varit hos Volvo handlaren de har provkört och visst de hör ljudet höjt trycket till 3kg samma. Provkörde en likadan med lika däck samma ljud uppträder vid dessa hastigheter. Väldigt störande då detta är motorvägsfart.
av Dromlada
#1327982
Jag ska in med min XC60 för upmätning av vibrationer (dom kopplar på vibrationssensorer), har anvisat vilka vägavsnitt det låter värst i mitt närområde. Volvo har startat en grupp som ser över problemet enligt min ÅF. Har åkt ca 250-300 mil sita 2 veckorna med och utan husvagn och på vissa vägar så låter det så illa och vibrerar så man tror det är ett allvarligt fel på bilen ( Vilket det ifs är). Värsta avsnittet jag åkt är E20 före Falkenberg där jag tror beläggningen är av betong, trodde först att jag fått punka när jag körde ut på den beläggningen och då körde jag i 90 med husvagn.
Användarvisningsbild
av KGF
#1328968
Dromlada, ok, det hade jag missat... låter som du har lite andra bekymmer än jag hade eftersom du jagar vibrationer. Men ha i bakhuvudet att testa andra hjul, allra helst 19 tum med Michelin Acoustic däck ( Latitude Sport 3 Acoustic). Av de XC60 jag kört har den kombinationen funkat bäst. Hoppas det löser sig!
av Dromlada
#1328975
KGF skrev:Dromlada, ok, det hade jag missat... låter som du har lite andra bekymmer än jag hade eftersom du jagar vibrationer. Men ha i bakhuvudet att testa andra hjul, allra helst 19 tum med Michelin Acoustic däck ( Latitude Sport 3 Acoustic). Av de XC60 jag kört har den kombinationen funkat bäst. Hoppas det löser sig!
Det är inte jag som jagar vibrationer utan Volvo som vill mäta vibrationer. Tror vi har samma problem. När ljudet är som värst känner jag ljudet i rätten i form av små vibrationer som följer det dova flaskljudet. Körde en demobil med Michelin 19" och på den fanns inte ljudet alls. ÅF erbjöd inbyte av mina fälgar och däck till ett bra pris men tackade nej då jag anser att problemet skall lösas inte gå runt det med en kostnad för min del.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av KGF
#1328984
Ok! Min personliga åsikt är att bilarna är för dåligt isolerade. Med den dimensionen som sitter på 18 tumsfälgarna ska det inte behöva låta i kupén. Har aldrig upplevt detta tidigare under mina 26 år som bilägare. Körde en V90 CC med 18 tum och Contidäck, 55 profil, hördes inget resonansljud i den.

Håller med dig i princip om att Volvo ska ta sitt ansvar men att åka i bilen dag ut och dag in och lyssna på ett ljud som man retar sig på är också fruktansvärt irriterande. Jag har inte ångrat att jag bytte mina Hakka mot Michelin och äntligen kunde bli nöjd med bilen.

Sen har jag inlett en kontakt med min säljare om detta för att se vad det landar i.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

016 och 007 går inte att byta öht d&a[…]

Mig veterligen byter man i regel hela kondensato[…]

Varför skulle vi byta modell? Enklast ä[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Död. :-(