Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1324807
Hej alla.
Har en S80 2007a med D5 185HK-dieselmotor.
Har en liten fråga: Vad händer om motorn blir för varm då det inte finns någon tempmätare på min bil? Kommer det upp någon varningstext på skärmen, tänds någon varningslampa eller vad händer egentligen?

Och finns det något sätt man kan testa om det systemet faktiskt funkar så man kan känna sig trygg att den skulle varna om motorn börjar bli för varm?
#1327263
Tack för era svar!
Vad bra att det i alla fall kommer upp en varning om motorn blir för varm så man förhoppningsvis hinner stänga av den innan något skulle gå illa om det vore så.

Nu en följdfråga: Om motorn aldrig kommer upp i arbetstemperatur då och hela tiden är för kall? Har haft en bil förut där termostaten fastnade i öppet läge vilket innebar att motorn aldrig blev varm (vilket orsakar mer slitage på motorn och högre bränsleförbrukning). Om det hände på en S80II/V70 fas 2 utan tempmätare, skulle den varna något då?
#1327408
svergie2 skrev: tor 18 jul 2019, 07:22 Nej, den varnar inte för om motorn aldrig kommer upp i temp. Tyvärr

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Hm okej, tack för svaret.
Antar att man kan känna på motorn eller kylslangar eller nåt om de inte blir varma, efter man har kört med bilen en längre sträcka, lite då och då för att kolla att allt verkar i sin ordning och att termostaten inte har fastnat i öppet läge.
Huvudsaken är dock att den varnar när motorn börjar bli för varm för är ju först då riktiga skador kan ske, om man inte hinner stänga av bilen i tid.
apersson850 skrev: tor 18 jul 2019, 13:08 Man kan kolla temperaturen med en lämplig app, typ Torque, och en adapter i OBDII-uttaget, typ ELM327.
Jaha, har Biltemas Volvo-specifika felkodsläsare hemma så det kanske går att se med den. Tack för svaret!
#1327473
svergie2 skrev: tor 18 jul 2019, 07:22 Nej, den varnar inte för om motorn aldrig kommer upp i temp. Tyvärr

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Är det nåt du vet, eller killgissar du?
Själv vet jag inte på just denna motor, men det är vanligt förekommande att det finns felkod som sätts om motorn inte uppnår rätt temperatur inom viss tid eller körsträcka.
#1327763
Fick varningen en gång på min XC70 D5 (bankörning). Ingen brist på kylvätska e.l. Tog det lugnt i låg växel ett par varv för att få olja och kyltemp ner.

Det blev nytt topplock och packning inom ett par månader efter den varningen så om varningen kommer i rätt tid är jag osäker på.

Skulle nog kolla på obd2 framöver om jag körde Volvo. Kör idag med både oljatryck och kyltemp. Känns väldigt tryggt.
IMG_9950.jpg
IMG_9950.jpg (129.01 KiB) Visad 1531 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk
#1327771
Om det inte är samma sorts indikering som Volvo kör med på dom digitala husen. Börjar röra sig vid 40 grader och stannar vid 70 grader, trots att motorn är runt 90 grader.

Kan finnas utan att ge någon användbar information alltså

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?