Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327093
Jag skulle vara väldigt försiktig med att avboka en beställd V60 T6 TE. Väntetiderna på vettiga elhybrider är rätt långa, och med de regler som gäller så är de skattemässigt fördelaktiga.

Jag skulle i och för sig välja T6:an även om den var rätt mycket dyrare. :-D
av ellie
#1327257
Jag har inte fattat detta med att förmånsnedsättning kommer att försvinna. Är det inte när CO2 är över 60g/km? V60 T6 TE har ju 45g/km WLTP. Kan någon förklara det?
av Lövet
#1327262
ellie skrev:Jag har inte fattat detta med att förmånsnedsättning kommer att försvinna. Är det inte när CO2 är över 60g/km? V60 T6 TE har ju 45g/km WLTP. Kan någon förklara det?
Förut funkade förmånsvärde för hybrider så att det sattes ner till "motsvarande fossilmodell" och sen ytterligare 10.000kr drogs av. Nu försvinner den nedsättningen.
Användarvisningsbild
av coachen
#1327290
Lövet skrev:
ellie skrev:Jag har inte fattat detta med att förmånsnedsättning kommer att försvinna. Är det inte när CO2 är över 60g/km? V60 T6 TE har ju 45g/km WLTP. Kan någon förklara det?
Förut funkade förmånsvärde för hybrider så att det sattes ner till "motsvarande fossilmodell" och sen ytterligare 10.000kr drogs av. Nu försvinner den nedsättningen.
Vart kan man läsa om att beslut är taget på att rabatten på 10000 ska sänkas tills nästa år?

Martin Larsson sakkunnig på regeringskansliet svarade så här i ett mail till mig i slutet av Juni.
"Jag vill börja med att göra ett klargörande. Det finns inga planer på att ändra i fordonsskatten eller i förmånsskatten till nästa år. Däremot har EUs regler för hur man testar ett fordons utsläpp av koldioxid ändrats. Denna ändring påverkar den svenska fordonsskatten eftersom fordonsskatten baseras på fordonens utsläpp av koldioxid. EUs nya regler träder i kraft i Sverige från den 1 januari 2020. De nya EU reglerna påverkar alltså endast nya fordon. Fordon som redan är tagna i trafik påverkas inte. Men på grund av en stark lobbying från bl.a. fordonsindustrin har en diskussion startat om att flytta fram ikraftträdandet av EUs nya regler ett år, dvs. från den 1 januari 2021. Om och när regeringen bestämmer sig för det vet jag inte. Diskussion om detta pågår just nu.

På skatteverkets hemsida går att läsa följande och "till och med 2020" uppfattar jag som att det gäller även nästa år?

Förmånsvärde för elbilar, laddhybridbilar och gasbilar (inte gasol)
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:
Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor.
Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020.

Nedsättning av förmånsvärdet för övriga miljöbilar
För följande bilar sker nedsättningen av förmånsvärdet i endast ett steg, det vill säga till förmånsvärdet för jämförbar bil utan miljöteknik:
etanolbilar
elhybridbilar som inte kan laddas från elnätet
bilar som kan köras på gasol, rapsmetylester eller andra miljöanpassade drivmedel.
#1327297
coachen skrev:
Lövet skrev:
ellie skrev:Jag har inte fattat detta med att förmånsnedsättning kommer att försvinna. Är det inte när CO2 är över 60g/km? V60 T6 TE har ju 45g/km WLTP. Kan någon förklara det?
Förut funkade förmånsvärde för hybrider så att det sattes ner till "motsvarande fossilmodell" och sen ytterligare 10.000kr drogs av. Nu försvinner den nedsättningen.
Vart kan man läsa om att beslut är taget på att rabatten på 10000 ska sänkas tills nästa år?

Martin Larsson sakkunnig på regeringskansliet svarade så här i ett mail till mig i slutet av Juni.
"Jag vill börja med att göra ett klargörande. Det finns inga planer på att ändra i fordonsskatten eller i förmånsskatten till nästa år. Däremot har EUs regler för hur man testar ett fordons utsläpp av koldioxid ändrats. Denna ändring påverkar den svenska fordonsskatten eftersom fordonsskatten baseras på fordonens utsläpp av koldioxid. EUs nya regler träder i kraft i Sverige från den 1 januari 2020. De nya EU reglerna påverkar alltså endast nya fordon. Fordon som redan är tagna i trafik påverkas inte. Men på grund av en stark lobbying från bl.a. fordonsindustrin har en diskussion startat om att flytta fram ikraftträdandet av EUs nya regler ett år, dvs. från den 1 januari 2021. Om och när regeringen bestämmer sig för det vet jag inte. Diskussion om detta pågår just nu.

På skatteverkets hemsida går att läsa följande och "till och med 2020" uppfattar jag som att det gäller även nästa år?

Förmånsvärde för elbilar, laddhybridbilar och gasbilar (inte gasol)
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:
Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor.
Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020.

Nedsättning av förmånsvärdet för övriga miljöbilar
För följande bilar sker nedsättningen av förmånsvärdet i endast ett steg, det vill säga till förmånsvärdet för jämförbar bil utan miljöteknik:
etanolbilar
elhybridbilar som inte kan laddas från elnätet
bilar som kan köras på gasol, rapsmetylester eller andra miljöanpassade drivmedel.
Så har jag tolkat det också.

Beroende på vad regeringen bestämmer så kan ju miljöbonusen påverkas vid årsskiftet av de nya utsläppsreglerna, men förmånsvärdesreduceringen kvarstår även 2020.
#1327324
ellie skrev: tor 18 jul 2019, 00:02 Jag har inte fattat detta med att förmånsnedsättning kommer att försvinna. Är det inte när CO2 är över 60g/km? V60 T6 TE har ju 45g/km WLTP. Kan någon förklara det?
Nedsättningen på förmånsvärdet har inget med skatten och miljöbonusen att göra, den är separat för förmånsbilar. (eller var :-D )
#1327326
Dubbelpippi skrev: tor 18 jul 2019, 09:34
coachen skrev:
Lövet skrev:Förut funkade förmånsvärde för hybrider så att det sattes ner till "motsvarande fossilmodell" och sen ytterligare 10.000kr drogs av. Nu försvinner den nedsättningen.
Vart kan man läsa om att beslut är taget på att rabatten på 10000 ska sänkas tills nästa år?

Martin Larsson sakkunnig på regeringskansliet svarade så här i ett mail till mig i slutet av Juni.
"Jag vill börja med att göra ett klargörande. Det finns inga planer på att ändra i fordonsskatten eller i förmånsskatten till nästa år. Däremot har EUs regler för hur man testar ett fordons utsläpp av koldioxid ändrats. Denna ändring påverkar den svenska fordonsskatten eftersom fordonsskatten baseras på fordonens utsläpp av koldioxid. EUs nya regler träder i kraft i Sverige från den 1 januari 2020. De nya EU reglerna påverkar alltså endast nya fordon. Fordon som redan är tagna i trafik påverkas inte. Men på grund av en stark lobbying från bl.a. fordonsindustrin har en diskussion startat om att flytta fram ikraftträdandet av EUs nya regler ett år, dvs. från den 1 januari 2021. Om och när regeringen bestämmer sig för det vet jag inte. Diskussion om detta pågår just nu.

På skatteverkets hemsida går att läsa följande och "till och med 2020" uppfattar jag som att det gäller även nästa år?

Förmånsvärde för elbilar, laddhybridbilar och gasbilar (inte gasol)
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:
Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor.
Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med inkomstår 2020.

Nedsättning av förmånsvärdet för övriga miljöbilar
För följande bilar sker nedsättningen av förmånsvärdet i endast ett steg, det vill säga till förmånsvärdet för jämförbar bil utan miljöteknik:
etanolbilar
elhybridbilar som inte kan laddas från elnätet
bilar som kan köras på gasol, rapsmetylester eller andra miljöanpassade drivmedel.
Så har jag tolkat det också.

Beroende på vad regeringen bestämmer så kan ju miljöbonusen påverkas vid årsskiftet av de nya utsläppsreglerna, men förmånsvärdesreduceringen kvarstår även 2020.
Det är ju riktigt positivt om det är så, tummen upp för den informationen!! :-D
#1327327
Malmstroem skrev: ons 17 jul 2019, 09:57 Jag skulle vara väldigt försiktig med att avboka en beställd V60 T6 TE. Väntetiderna på vettiga elhybrider är rätt långa, och med de regler som gäller så är de skattemässigt fördelaktiga.

Jag skulle i och för sig välja T6:an även om den var rätt mycket dyrare. :-D
Min bokning av T6an står kvar! Är mycket medveten om leveranstiden men jag skall byta bil nästa sommar i juli/aug så jag hinner få min bil i tid :)
av Lövet
#1329451
morberg skrev:Kan förmånsvärdet ändras efter inköp av bil? Iom att det står "inkomstår 2020" undrar jag om förmånsvärdet kan bli högre 2021 även för en bil man plockar ut 2020?
Det tror jag tyvärr. Exempelvis förändringen att fordonsskatt och trängselskatt ej ska inkluderas utan läggas på förmånsvärdet slog ju även på redan uttagna bilar.

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]