Lövet skrev:ellie skrev:Jag har inte fattat detta med att förmånsnedsättning kommer att försvinna. Är det inte när CO2 är över 60g/km? V60 T6 TE har ju 45g/km WLTP. Kan någon förklara det?
Förut funkade förmånsvärde för hybrider så att det sattes ner till "motsvarande fossilmodell" och sen ytterligare 10.000kr drogs av. Nu försvinner den nedsättningen.
Vart kan man läsa om att beslut är taget på att rabatten på 10000 ska sänkas tills nästa år?
Martin Larsson sakkunnig på regeringskansliet svarade så här i ett mail till mig i slutet av Juni.
"Jag vill börja med att göra ett klargörande. Det finns inga planer på att ändra i fordonsskatten eller i
förmånsskatten till nästa år. Däremot har EUs regler för hur man testar ett fordons utsläpp av koldioxid ändrats. Denna ändring påverkar den svenska fordonsskatten eftersom fordonsskatten baseras på fordonens utsläpp av koldioxid. EUs nya regler träder i kraft i Sverige från den 1 januari 2020. De nya EU reglerna påverkar alltså endast nya fordon. Fordon som redan är tagna i trafik påverkas inte. Men på grund av en stark lobbying från bl.a. fordonsindustrin har en diskussion startat om att flytta fram ikraftträdandet av EUs nya regler ett år, dvs. från den 1 januari 2021. Om och när regeringen bestämmer sig för det vet jag inte. Diskussion om detta pågår just nu.
På skatteverkets hemsida går att läsa följande och "till och med 2020" uppfattar jag som att det gäller även nästa år?
Förmånsvärde för elbilar, laddhybridbilar och gasbilar (inte gasol)
För elbilar och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet samt för gasbilar (inte gasol) sker nedsättningen av förmånsvärdet i två steg:
Först sätts förmånsvärdet ner till jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts miljöbilens förmånsvärde ner med 40 procent, men max 10 000 kronor.
Reglerna om 40 procents nedsättning gäller till och med
inkomstår 2020.
Nedsättning av förmånsvärdet för övriga miljöbilar
För följande bilar sker nedsättningen av förmånsvärdet i endast ett steg, det vill säga till förmånsvärdet för jämförbar bil utan miljöteknik:
etanolbilar
elhybridbilar som inte kan laddas från elnätet
bilar som kan köras på gasol, rapsmetylester eller andra miljöanpassade drivmedel.