Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalhygge
#1326913
CurovacXC902016 skrev: fre 05 jul 2019, 18:23 3e och största problemet är när jag accelererar från stillastående vibrerar bilen som en gammal volvo 740. Väldigt irriterande vibrationer för en bil i den prisklassen.
Har exakt samma fel på min 2017 xc90 d5 awd med 275/20” Michelindäck.
Haft både småvibrationer i 120 kmh, men även lite svårdefinierade ”grövre” vibrationer o några sekunder vid normal acc från låg fart till ca 50-60 h, typ svänger vid ett rödljus eller på en parkering.
Kan kännas än mer med båten bakom på släp (1800 kg).
Har vart på Rejmes flera gånger och balanserat däck, kollat naven och nu sist byttes drivaxel höger fram.
Småvibbarna i högfart blev bättre, men acc problemet kvarstår.
Jag har föreslagit awd relaterat utan gehör, men orkar knappt tjata vidare nu när garantin gått ut.
Meken sist kände de grövre vibbarna innan drivaxelbytet.

Sen känns varje asfaltsskarv, brunnslock etc i chassiet, men det tror jag har med lågprofilen att göra ( ej luftfjädring) och ska testa 235/19” o se om det blir bättre.
av CurovacXC902016
#1327217
kalhygge skrev: mån 15 jul 2019, 23:01
CurovacXC902016 skrev: fre 05 jul 2019, 18:23 3e och största problemet är när jag accelererar från stillastående vibrerar bilen som en gammal volvo 740. Väldigt irriterande vibrationer för en bil i den prisklassen.
Har exakt samma fel på min 2017 xc90 d5 awd med 275/20” Michelindäck.
Haft både småvibrationer i 120 kmh, men även lite svårdefinierade ”grövre” vibrationer o några sekunder vid normal acc från låg fart till ca 50-60 h, typ svänger vid ett rödljus eller på en parkering.
Kan kännas än mer med båten bakom på släp (1800 kg).
Har vart på Rejmes flera gånger och balanserat däck, kollat naven och nu sist byttes drivaxel höger fram.
Småvibbarna i högfart blev bättre, men acc problemet kvarstår.
Jag har föreslagit awd relaterat utan gehör, men orkar knappt tjata vidare nu när garantin gått ut.
Meken sist kände de grövre vibbarna innan drivaxelbytet.

Sen känns varje asfaltsskarv, brunnslock etc i chassiet, men det tror jag har med lågprofilen att göra ( ej luftfjädring) och ska testa 235/19” o se om det blir bättre.
Äntligen går min bil som dröm!
Efter ett år av felsökningar har de bytt följande :
Nya däck, kompressor till luftfjädringar, drivaxlar fram men det hjälpte inget.
Nu i veckan bytte de motorkuddar, koppling, haldexkopplingen, några styrboxar som jag inte har nån aning vad de är till, uppdaterad till ny mjukvara som släpptes till haldex i veckan och ny mjukvara till växellådan.
Nu går bilen som dröm!

Enligt min tekniker så var den ena motorkudde ihopklämd och det resulterade i vibrationer. Dessutom har de fått mail i veckan från Volvo att de har problem med motorkuddar.
Dessutom sa han att min upplevelse av bilen som seg, kraftlös, vibrationer vid acceleration berodde på att min haldex var kass och berodde på kassa mjukvaran till den. Den nya update var tydligen bättre.
Hoppas du fick lite hjälp nu vad du ska söka.
/Mvh äntligen nöjd bilägare :-)
av CurovacXC902016
#1342318
SundanceKid skrev: mån 14 okt 2019, 16:24 Hur har det gått?
Se vad jag skrivit ovan. Dessutom skrev jag nyligen ett svar i tråden om vad vi skulle vilja se som förbättringar hos Volvo. Dessa svar kanske hjälper dig. Mvh Max
Användarvisningsbild
av Its1more
#1462287
CurovacXC902016 skrev: ons 17 jul 2019, 21:06
kalhygge skrev: mån 15 jul 2019, 23:01
CurovacXC902016 skrev: fre 05 jul 2019, 18:23 3e och största problemet är när jag accelererar från stillastående vibrerar bilen som en gammal volvo 740. Väldigt irriterande vibrationer för en bil i den prisklassen.
Har exakt samma fel på min 2017 xc90 d5 awd med 275/20” Michelindäck.
Haft både småvibrationer i 120 kmh, men även lite svårdefinierade ”grövre” vibrationer o några sekunder vid normal acc från låg fart till ca 50-60 h, typ svänger vid ett rödljus eller på en parkering.
Kan kännas än mer med båten bakom på släp (1800 kg).
Har vart på Rejmes flera gånger och balanserat däck, kollat naven och nu sist byttes drivaxel höger fram.
Småvibbarna i högfart blev bättre, men acc problemet kvarstår.
Jag har föreslagit awd relaterat utan gehör, men orkar knappt tjata vidare nu när garantin gått ut.
Meken sist kände de grövre vibbarna innan drivaxelbytet.

Sen känns varje asfaltsskarv, brunnslock etc i chassiet, men det tror jag har med lågprofilen att göra ( ej luftfjädring) och ska testa 235/19” o se om det blir bättre.
Äntligen går min bil som dröm!
Efter ett år av felsökningar har de bytt följande :
Nya däck, kompressor till luftfjädringar, drivaxlar fram men det hjälpte inget.
Nu i veckan bytte de motorkuddar, koppling, haldexkopplingen, några styrboxar som jag inte har nån aning vad de är till, uppdaterad till ny mjukvara som släpptes till haldex i veckan och ny mjukvara till växellådan.
Nu går bilen som dröm!

Enligt min tekniker så var den ena motorkudde ihopklämd och det resulterade i vibrationer. Dessutom har de fått mail i veckan från Volvo att de har problem med motorkuddar.
Dessutom sa han att min upplevelse av bilen som seg, kraftlös, vibrationer vid acceleration berodde på att min haldex var kass och berodde på kassa mjukvaran till den. Den nya update var tydligen bättre.
Hoppas du fick lite hjälp nu vad du ska söka.
/Mvh äntligen nöjd bilägare :-)
Hej!

Först vill jag säga att jag tycker synd om dig som råkat ut för ett fel redan från fabrik. Sen tänkte jag höra om den fortfarande går lika fint som efter senaste fixarna?

Tack på förhand,
Fredrik
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]