Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frufugge
#1327215
Tja, har en volvo 245 från 1990 som går riktigt dåligt, den orkar knappt stiga i fart och går riktigt ryckigt o hackigt. Har bytt bränslefilter och när man drar i gasvajern så är de mer som att motorn ska vibrera ut ur motor rummet och den baksmäller.
Är tacksam för alla svar
av errim
#1327605
Hej! Har du testat luftmassemätaren? Ta av kontakten till den och se hur motorn går. Den kan gå sönder utan att sätta felkod. Hände mig och bilen blev okörbar. Tog loss kontakten och bilen gick bra att köra ( men då tändes motorlampan). Fick tag i en beg original luftmassemätare och bilen går bra, fick dock radera felkod.
Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av Frufugge
#1330835
Tja
Jag har provat o bytt luftmassemätaren, bytt bränslepump, tändstift, tändspole, tändkablar, luftfilter, olja o olje filter men den går fortfarande ryckigt och hackigt.
Kan den gå ryckigt o hackigt om kamremen är dålig? Funderar på om de kan va någon spridare som börjar ge upp.
Mvh, Freddan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330842
Går den dåligt hela tiden, eller bara ibland? Kom det helt plötsligt eller har den gått sämre och sämre et tag?
Användarvisningsbild
av Frufugge
#1330844
Den går dåligt när man trycker på gasen, håller man en jämn fart så går den bara lite hackigt.
När jag köpte den så gick den lite hackigt sen dess har de bara blivit sämre hela tiden.
Mvh. Freddan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330849
Gammal dålig bensin? Vatten i bensinen? Hur mycker är det tanken? Det sitter 2 beninpumpar varav det funkar ner till lite under halv tank utan den bakre (i tanken), sedan börja det "strula" med tillförseln av bränsle. Öppna tanklocket och lyssna, det ska "surra" i tanken med motorn på tomgång om det funkar. Har du möjlighet så fyll i E85, det "förbättrar" gammal bensin och "suger upp" eventuellt vatten. Du kan "spä ut" bensinen med upp till 20% E85 utan problem. Sedan som skrivits ovan, tändstift. Rätt sort och rätt avstånd, även tändkablar och rätt ordning på dom.
Motorn kan inte gå dåligt med en dålig (gammal) kamrem, om den inte sitter rätt däremot går motorn sämre. En och möjligtvis 2 kuggar fel går att köra med, men motorn går inte bra
Användarvisningsbild
av Frufugge
#1330935
Tja
Jag börjar misstänka att de e en av spridarna som börjar strula, för de verkar som om bilen inte får tillräckligt med bränsle när man e ute o kör.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330940
Samma där, häll i E85. Det löser upp gamla beläggningar. Du kan annars ta loss bränsleröret med spridarna i och be någon "köra" på starten. Det syns ganska tydligt om en skulle vara sämre, dom sprutar alla på en gång

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]