NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
#1326743
Jag har en ADHD-diagnos som gör att jag blir väldigt ivrig :)
Men jag vill gärna ha idéer, tips och förslag.
Jag har en VISTEON VS16/18 kompressor vilket tillhandahas av Ford. Så jag ska åka dit och kolla imorgon måndag om de har någon mer info om shims. Jag har ju en Ford Focus C-Max 2006 med Volvoemblem :)

Sen där det så att centrumskruven har en skalle på 8mm mistänkt M5. MEN brickan/shimset har storlek som M6. Yttermått på 12.5mm innermått på 6.4mm och tjocklek på 1.35mm
Vilket ger mitt spel på 0.8-0.9mm vilket ät MAX för just min koppling. Behöver halvera detta. Vilket innebär att jag behöver en bricka/shims på cirka 0.65mm.

Många företag har semesterstängt nu också. Därför har jag beställt ett shims paket till en 5cylindrif motor dom har samma ytter och innerdiameter på shims. Dock passar inte den skruven eftersom det är M6 med 10mm skalle.

Brickorna i vanliga affärer ligger på 1mm. Dock köpte jag rostfria M6or och dessa var enligt skjutmått 1.2mm så det blir ingen förbättring.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1327334
Hör och häpna, idag så startade kompressorn.
Magnetkopplingen snurrade även den och jag fick svalt och skönt i bilen.
Det gick även att stänga av och starta igen med hjälp av AC-knappen.

Mycket märkligt att plötsligt starta igång. Detta kan ju bero på många olika saker.
Det kan vara värmerelaterat, elektriskt fel, systemtryck.. osv osv.
'inte bytt shims ännu.. men ska göra detta ändå. Spelet är ju i sitt maximala gränsvärde.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1348290
Hallå Orfeous!
Ursäkta att jag inte kunde svara hur jag tillverkade mitt verktyg, har varit mycket med att flytta 60 mil. Nu hade du inte samma magnet som mig så det spelade egentligen ingen roll. För andra som läser så kan jag säga att jag bara tog en metallbit som passade, borrade hål, tog en större skruv i mitten som jag fäste i metallbiten med muttrar och skruvade sedan ut magneten med de tre skruvarna som passade i skruvhålen. Tur du hade som hade smord stång, det hade inte jag x) Slet som ett djur.

Angående shimsen så är det typiskt att det ska vara så svårt att hitta grejer. Men nu har du alltså ingen shims alls? Så AC:n kör hela tiden och inte kan koppla ifrån? Då skulle inte jag köra med AC:n tills du fått till mellanrummet så magnetplattan kan släppa. Men som Kvillebäck säger, som jag ser det är det inte så noga med vad det är bara mellanrummet är korrekt och att föremålet är någorlunda platt (så att det inte blir obalans som leder till vibbrationer).
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1348299
Kompressorn gick igång av sig själv märkligt nog till slut. Men jag bestämde mig för att fixa mellanrummet där. Beställde shimssatsen till Zyxelkompressorn. Större dimension än min. Men det fungerade bra ändå. Fick ner mellanrummet ordentligt. Kompressorn går att stänga av och starta med AC-knappen däremot vet jag inte om den stannar/startar automatiskt.

/Anton
Användarvisningsbild
av Omlott
#1348300
Så länge den släpper när du slår ifrån så borde den göra det när AC:n tar en "pause". Härligt att du fick till det!
/ Andre
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1348317
Ja, ogillar att jag inte fick hitta något fel. Systemet lagade ju sig självt efter två-tre veckor utan funktion i kompressorn. Om inte längre. Kört mycket med rutorna nere :)

Behöver nog fylla på köldmedia nästa sommar. Får inte den där riktigt iskalla kylan men kallt blir det.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1391787
Uppdatering!
AC:n kommer och går. Det kan fungera i ett par månader för att sedan inte fungera.
Magnetkopplingen i kompressorn drar inte alltid. Ibland då jag stänger av bilen så liksom smäller det till från kopplingen. Men bara ibland.
Jag är lite lur på att det är någon högtrycksgivare/ventil eller liknande som kärvar eller som det är fel på eftersom kylan och kompressorn funkar ibland längre stunder och ibland inte.. ibland kan det sluta fungera i någon halvtimme för att sedan komma igång. För att kompressorn ska starta och magnetkopplingen dra så är det ju en del kriterier som ska uppfyllas. Elfläkten ska gå, kupefläkten ska gå, yttertemperaturen ska vara ett visst värde, relät till magnetkopplingen ska dra, trycket på lågtrycksidan och högtrycksidan ska vara ett visst värde också..
Jag vet inte.. det är irriterande. Hade det vart lite köldmedia så hade väl kompressorn betett sig annorlunda?

Finns det nånting jag kan byta utan att lossa slangar/rör? kan jag byta ventiler? givare?
Någon som har några spontana gissningar utifrån mina luddiga symptom?

Avståndet mellan kopplingsplattan och magneten på kompressorn har jag justerat förra sommaren. Justerade brickan så att avstånden blev mindre.
Inom specifikationerna på min Visteon VS16-kompressor. Kopplingen ser ändå relativt sliten ut och skulle kanske behöva bytas men en ny från tyskland är runt 1600kr eller vad det var och en ny från volvo var nästan samma slantar.. så jag vet inte..

En AC-service på en AC-firma är 1200-1500kr.. de tömmer, läcksöker, fyller.. osv.
av MarcusGen
#1392008
Funkar den nu? Det sitter en lågtryckssensor på på det tjocka röret som går in i torpedväggen. Den har en kontakt med två stift, testa kortsluta denna kontakt nästa gång AC inte fungerar.
Användarvisningsbild
av erikn
#1392037
På V50 sitter den bra till bakom innerskärmen, tog en halvtimme att fixa på dotterns bil, antar att den sitter liknande på S/V40. V70 första modellen är det skittrångt. På 940 är det hur gott om utrymme som helst. Jag gjorde en guide till 940, man behöver bara skruvarna, ingen plåtbit.

viewtopic.php?f=42&t=68329

Edit:

Kom på att jag gjorde en guide till V70 också.

viewtopic.php?f=16&t=107678

Kan du ge exempel på funktioner eller annat[…]

V70 motor till 850

Hej Låt säga att man har en fin 850 -9[…]

XC - Rear axle sensor

Endast de med aktivt chassi som har två giva[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]