I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1326678
Hej,

Jag vet att detta är lite off topic, men skulle gärna se om någon kan ha några tips eller idéer om vad som är problemet.

Skulle behöva lite hjälp ang blårök från avgassystem och runt omkring infästningen vid grenrör och turbo.

Detta är fakta:

Bilen är en Fiat X1/9 med en Uno Turbo motor, den gamla Uno turbon rasade och vi bestämde oss för att göra en uppgradering när vi ändå gjorde om.

Vi har tagit en turbo från en Fiat Coupe 16v Turbo som först rasade och där turbon nu är helt renoverad och gjorda är alla modifikationer och allt passar, nya rör är dragna och bilen har startat och går utmärkt.
När vi startade den så rök det otroligt mycket från både avgasrör (utblås) och runt omkring turbo infästningen.

Vi märkte till en början oxå att det var blött av olja runtomkring infästningen mellan turbo och grenrör,
har sedan plockat isär och kollat och det är torrt i kanalerna mellan topp & grenrör efter det att den nyrenoverade turbon kopplades på.
Vi har oxå kopplat isär slangarna från vevhus ventilationen som är fria och pluggat ingångarna till både plenumröret och till den andra ingången (under röret) i röret till plenum röret (vid dumpventilen)

Tyvärr så ryker den fortfarande, dock vad vi tycker mindre än vad den gjorde förut.
Är det någon som har några tips om vad det kan vara för fel?
Varför den ryker?
Otroligt tacksam för svar och tips
#1326702
Tack för svar.
Som sagt vi har tagit bort grenrör och kollat i kanalerna det är ingen olja där, det är torrt.
Oljematningen från motor till Turbo är original från Coupe, så inget är förändrat, samt att oljereturen har bra vinkel och rätt tjocklek så det ska inte vara några problem där heller.
Min polare är professionell mekaniker (Alfa) och har gjort liknande grejer förr och till och med han kan inte förstå vad som är problemet.
Har lagt upp liknande tråd på garaget, men inte mkt svar så jag tänkte eftersom jag kör Volvo oxå och är medlem här så vet jag att denna sida är guld värd när det gäller info.. (hatten av) :)
#1326714
Om det är torrt i grenrör och avgaskanalerna i toppen så lär man börja kika efter interna läckage i turbon. Därav frågan om det var olja inuti avgas- eller kompressorhus.

Är det någon skillnad i diameter mellan dem 2 olika ledningarna som matar in oljan?
#1326718
Marlboroman skrev:Om det är torrt i grenrör och avgaskanalerna i toppen så lär man börja kika efter interna läckage i turbon. Därav frågan om det var olja inuti avgas- eller kompressorhus.

Är det någon skillnad i diameter mellan dem 2 olika ledningarna som matar in oljan?
Turbon är som sagt helt nyrenoverad av Turbocenter i Tumba. Så läckage där tror jag inte.
Om jag fattar det rätt så är det ju en oljeledning in i turbon,
från motorblock och där är diametern mer eller mindre samma.
Vi var tvungna och skaffa en förlängning av den som satt på turbon.
Önskar jag kunde fatta hur man lägger upp bilder för att visa, då är det enklare.
Ju mer vi provkört bilen så verkar det som om det minskar, men det är ju trots allt kvar..
vilket gör oss bekymrade och fundersamma..
först, innan vi tog bort grenrör så kunde man se på plattan mellan turbo och grenrör att det var blött
#1326728
Det kan ju vara så pass enkelt att du har en massa oljerester i tryckrör / insug / avgas om turboraset var rejält som behöver blåsas / brännas ur. Råkade ut för en sån grej på polaren V70 för en massa år sedan. Slutade med att intercooler och tryckrör spolades rena med E85 och så fick den köras rejält varmt och så gasa rejält ett par gånger innan det helt slutade ryka.

Att lägga in en bild är inte så svårt, men det är några steg: Börja skriv ett inlägg i svarsrutan, och tryck sedan på "fullständig redigerare" och sedan klickar man på "ladda upp en bilaga" och så får man vänta till det är klart och sedan trycker man på "placera inom inlägg"
#1327342
Tack igen för svar och det du skriver känns faktiskt lite som om det kan vara den felande länken.
Har faktiskt funderat en hel del på detta men vi kände att lika bra att gå till botten med det hela och försöka förstå varsom verkligen hänt.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]