Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1326304
troubleshooter skrev:Det jag tycker är tråkigt är att man verkar helt missa att en många nyare fossil bilar har betydligt bättre utsläppssiffror än en eller
ett par generationer äldre bilar, galenskaperna man håller på med nu motiverar folk att behålla sina gamla bilar...........

El och hybrid bilar är inte för alla, kanske på grund av pris eller att det helt enkelt inte passar in i deras behov eller körmönster
Det måste ta väldigt lång tid att "köra in" utsläppen för tillverkning av en ny fossilbil på bränslebesparingen.

Kör den gamla bilen några år till och vänta in fler modeller av elbilar som passar behoven kommer ut.
Eller köp en nyare begagnad diesel/bensinbil så har du lägre förbrukning redan där. Det är rätt liten skillnad på 3 år gamla bilar och nya.
av Lövet
#1326307
joel80 skrev: Det är rätt liten skillnad på 3 år gamla bilar och nya.
Jag vill nog gå ännu längre och påstå att den är obefintlig. Inte ens på 10 år har det hänt några revolutioner på bränsleförbrukningsfronten. Mina äldsta 10 år gamla dieselbilar (Toyota Avensis och Opel Insignia) jag haft har nästan samma snittförbrukning som mina två senaste. Visst de sista har varit 4wd och 40hk starkare så kanske är det en 4-5 cl som det är frågan om. Men allt annat är bara teoretiska körcykelförbättringar.
av troubleshooter
#1326405
Min gamla XC60 D5 Manuell (2013) körde jag pårunt 0,73, nuvarande V90 D5 Automat (2017) har jag sista månaderna legat på 0,64 så nog har det hänt något, det är en minskning
med runt 12% och visst man kan tycka att det inte är något, men då faller ju hela iden med det vet vi gör i sverige spelar en roll för vår påverkan globalt är mindre än så........

Har inga siffror men skulle vara intressant hur många procent utsläppen skulle minska globalt om alla bilar i sverige byttes mot en elbil, för det är väl ändå i det perspektivet vi måste se det eftersom luften är fri(Luften i Stockhom idag, kan vara i Moskva imorgon )...Så jag står nog fast vid min åsikt att det är idiotiskt att beskatta nya bilar på det sättet som sker nu, men självklart har alla rätt till sin åsikt. Jag kommer säkert att byta till en elbil när den passar mina behov än så länge gör den inte det och jag tror inte att min nästa bil om 2-3 år kommer att göra det heller, men sen kanske............
av para
#1326423
Ni får jämföra utsläppen också, inte bara förbrukningen.
Fråga alla VW ägare som fick sina bilar ”åtgärdade”
Användarvisningsbild
av joel80
#1326445
Utsläppen är nått man ofta glömmer när man t.ex jämför med elbilar. Man jämför mycket co2.. Men att man inte har några utsläpp av t.ex NoX eller liknande där man kör missar man ofta.
Användarvisningsbild
av joel80
#1332152
Den tas i ett par steg istället.

Det är ingen som får någon långtgående påverkan tror jag.. Vi kommer klara att inte hamna så långt efter i omställningen ändå.

En av värdens största banker dömde praktiskt taget ut olja som drivmedel för bilar framöver. Och deras analys är att det kommer gå fort.

https://www.rechargenews.com/transition ... np-paribas

https://thinkprogress.org/oil-faces-irr ... AEcUP4EEks
av Lövet
#1332166
Det är inte 2000kr/år som avgör hur fort omställningen går utan vilka elbilar som kommer finnas tillgängliga och där har lilla sverige extremt liten betydelse. Just nu är elbilarna för dyra, för långsamma, för trånga (alltså de som inte är Tesla eller eTron) Nya VW iD3, om de får igång produktionen, kommer få väldigt stor betydelse. Det är en elbil som ligger ekonomiskt inom räckhåll, är rymlig, och säljs av ett etablerat märke.
av stevvee
#1332206
Lövet skrev:Det är inte 2000kr/år som avgör hur fort omställningen går utan vilka elbilar som kommer finnas tillgängliga och där har lilla sverige extremt liten betydelse. Just nu är elbilarna för dyra, för långsamma, för trånga (alltså de som inte är Tesla eller eTron) Nya VW iD3, om de får igång produktionen, kommer få väldigt stor betydelse. Det är en elbil som ligger ekonomiskt inom räckhåll, är rymlig, och säljs av ett etablerat märke.
Lägg till dragkroksfrågan också i det hela.ex Kia E-Niro som skulle få dragkrok har precis blivit bekräftad att den ej kommer få. Det gör även att en del köpare behöver avstå
av Lövet
#1332209
stevvee skrev:
Lövet skrev:Det är inte 2000kr/år som avgör hur fort omställningen går utan vilka elbilar som kommer finnas tillgängliga och där har lilla sverige extremt liten betydelse. Just nu är elbilarna för dyra, för långsamma, för trånga (alltså de som inte är Tesla eller eTron) Nya VW iD3, om de får igång produktionen, kommer få väldigt stor betydelse. Det är en elbil som ligger ekonomiskt inom räckhåll, är rymlig, och säljs av ett etablerat märke.
Lägg till dragkroksfrågan också i det hela.ex Kia E-Niro som skulle få dragkrok har precis blivit bekräftad att den ej kommer få. Det gör även att en del köpare behöver avstå
Sant, men på bilar i Golfklass, som är den dominerande i Europa, så är det ett mindre problem eftersom det är ett ovanligt tillval i klassen.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]