Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326283
Hej,
Jag sitter och räknar och räknar och hur jag än räknar så blir D3an billigare i totalkostnad med bränsle inräknat.
De bilar jag räknar på är då en T6 TE momentum adv med dragkrok och nav pro + lite annat, pris med rabatt 510000kr
och D3 Momentum adv, aut, klimatpaket, teknikpaket och dragkrok + lite annat. pris med rabatt 377000kr

Jag räknar efter konstens alla regler med min skattetabell och min lön samt den körsträcka jag planerar att köra varje månad.

Frågan är nu hur jag ska räkna förbrukningen på T6TE, jag har gått på mina siffror jag har i nuvarande Passat GTE gällande elen, jag laddar bilen hemma för ca 300kr i månaden. bensinförbrukningen har jag satt till 0.3l/mil för Volvon, jag ligger nu på ca 0.22l/milen med passaten. D3an räknar jag med 0.5l/mil i snitt (PS jag har väldigt lite motorvägskörning och en lugn körstil, jag brukar nästan komma ner i de siffror som NEDC standarden säger)

Fördelen för D3 blir att den är ca 500kr billigare i månaden plus att den har massor med mer rolig utrustning också. :-)

Vad säger ni är jag ute och cyklar i förbrukningssiffrorna? :-D

Vilken ska jag välja!?! :-)

PS: Vi har personalbil via SVPF som använder brutto/nettoavdrag på lönen.
Användarvisningsbild
av coachen
#1326302
DavidBlomqvist skrev:Hej,
Jag sitter och räknar och räknar och hur jag än räknar så blir D3an billigare i totalkostnad med bränsle inräknat.
De bilar jag räknar på är då en T6 TE momentum adv med dragkrok och nav pro + lite annat, pris med rabatt 510000kr
och D3 Momentum adv, aut, klimatpaket, teknikpaket och dragkrok + lite annat. pris med rabatt 377000kr

Jag räknar efter konstens alla regler med min skattetabell och min lön samt den körsträcka jag planerar att köra varje månad.

Frågan är nu hur jag ska räkna förbrukningen på T6TE, jag har gått på mina siffror jag har i nuvarande Passat GTE gällande elen, jag laddar bilen hemma för ca 300kr i månaden. bensinförbrukningen har jag satt till 0.3l/mil för Volvon, jag ligger nu på ca 0.22l/milen med passaten. D3an räknar jag med 0.5l/mil i snitt (PS jag har väldigt lite motorvägskörning och en lugn körstil, jag brukar nästan komma ner i de siffror som NEDC standarden säger)

Fördelen för D3 blir att den är ca 500kr billigare i månaden plus att den har massor med mer rolig utrustning också. :-)

Vad säger ni är jag ute och cyklar i förbrukningssiffrorna? :-D

Vilken ska jag välja!?! :-)

PS: Vi har personalbil via SVPF som använder brutto/nettoavdrag på lönen.
Jag var i precis samma sits men valde till slut en T6 Twin.
Med mitt körmönster så blir kostnaden väldigt lika en diesel trots att twin är mycket dyrare.
Jag tycker Twin :-D
av Lövet
#1326309
DavidBlomqvist skrev:PS: Vi har personalbil via SVPF som använder brutto/nettoavdrag på lönen.
Givet att svpf antagligen räknar med ett ganska försiktigt restvärde på T6 så krävs det en oerhört låg förbrukning för att räkna hem den extra värdeminskningen så det är ganska väntat resultat detta. Bränslekostnaden är helt enkelt en så liten del av totalkostnaden jämfört med värdeminskningen vid "normala" körsträckor. För MIG hade 500:- för en betydligt trevligare maskin lätt varit värt det då jag uppskattar motorisering mycket mer än extra lull-lull. Men det är ju bara personliga preferenser och på din text låter det som du funkar precis tvärtom. Då är det ju D3 du ska välja. Det är inte jag som ska betala ;-)
#1326329
Jag funderade rätt mycket i samma banor när jag beställde min personalbil.
Det blev en D3 Momentum till slut. Jag laddade på med dom saker jag vill ha och använder/njuter av varje gång jag är i bilen. I min bok kommer ljud, läder, svart innertak, tonade rutor och teknik före dom där 5 gångerna jag önskar att jag hade mer pulver under huven.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1326333
Bjornagain skrev: fre 12 jul 2019, 12:46 Jag funderade rätt mycket i samma banor när jag beställde min personalbil.
Det blev en D3 Momentum till slut. Jag laddade på med dom saker jag vill ha och använder/njuter av varje gång jag är i bilen. I min bok kommer ljud, läder, svart innertak, tonade rutor och teknik före dom där 5 gångerna jag önskar att jag hade mer pulver under huven.
Sant, men möjligheten att glida omkring på enbart EL är rätt nice.
Personligen väljer jag både motor och utrustning :-D
#1326353
Lövet skrev:
DavidBlomqvist skrev:PS: Vi har personalbil via SVPF som använder brutto/nettoavdrag på lönen.
Givet att svpf antagligen räknar med ett ganska försiktigt restvärde på T6 så krävs det en oerhört låg förbrukning för att räkna hem den extra värdeminskningen så det är ganska väntat resultat detta. Bränslekostnaden är helt enkelt en så liten del av totalkostnaden jämfört med värdeminskningen vid "normala" körsträckor. För MIG hade 500:- för en betydligt trevligare maskin lätt varit värt det då jag uppskattar motorisering mycket mer än extra lull-lull. Men det är ju bara personliga preferenser och på din text låter det som du funkar precis tvärtom. Då är det ju D3 du ska välja. Det är inte jag som ska betala ;-)
För mig så spelar antal hästar ingen roll direkt(förutom på eldriften då Volvon inte är mycket att hurra för i daglig körning), jag kommer dock sakna att köra på el om jag byter GTEn mot en Diesel....där har jag största problemet egentligen. D3 vinner ju på att jag får in mer utrustning på mina tillåtna basbelopp som tex teknikpaket vilket jag får lämna därhän med T6an.
Om det nu blir så att förmånsrabatten på 10000/år försvinner vid årsskiftet ja då blir ju TE ännu dyrare i månadskostnad, jag räknar med ca 400-500kr netto för den höjningen. Förmånsvärdet ligger ju som nettoavdrag och höjs med 833kr/mån men samtidigt sjunker ju bruttoavdraget med 833kr/mån.. totalt kommer då D3 att ligga nästan 1000kr/mån under T6an vilket blir en rätt signifikant skillnad tycker jag :)
av Lövet
#1326354
10tkr sänkningen kommer garanterat att försvinna, det är redan beslutat. Nu är det "bara" ner till motsvarande modell.
@DavidBlomqvist,
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]