NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nht1
#1326303
Vad tycker ni, jag har ingen möjlighet att byta olja hemma men kan stå på parkeringen och byta luftfilter, kupefilter, tändstift. Vad tror ni om konceptet att bara lämna in bilen för oljebyte a 1000 kr per gång och sedan låta besiktningen gå igenom bilen? Sedan byter jag filter och tändstift själv. Runt 3-6 tusen är mycket för en gammal bil för något som kanske inte behövs?

Vad missar jag med än bomsoljebytet?
av Malmstroem
#1326312
Kör in på en gör-det-själv hall och byt olja själv också. Bromsolja går också att byta själv.

De gånger jag haft äldre bilar har jag gjort all service själv. Det är inte speciellt svårt.
av JallooZ
#1326335
Byta olja o filter +luftfilter tar knappast mer än 20 minuter på en GDS hall. Köp olja online så får du "Volvo olja" för cirka 500kronor för 4-5liter. Jag har sparat säkert 10000kronor på att serva bilen själv. Det mesta går att göra själv.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1326369
Kylarvätska kan du ta och byta också. Var tredje år är lagom tycker jag.
Volvo v50 2,4 från 2004.
Volvo 244 GL 1984.
Gör allt jag kan själv. 240; är underbar att göra service på jämnfört med V50..vissa saker var bättre förr.
av Lövet
#1326378
Nht1 skrev:Vad tycker ni, jag har ingen möjlighet att byta olja hemma men kan stå på parkeringen och byta luftfilter, kupefilter, tändstift. Vad tror ni om konceptet att bara lämna in bilen för oljebyte a 1000 kr per gång och sedan låta besiktningen gå igenom bilen? Sedan byter jag filter och tändstift själv. Runt 3-6 tusen är mycket för en gammal bil för något som kanske inte behövs?

Vad missar jag med än bomsoljebytet?
Besiktningen godkänner alldeles för mycket för att det ska vara vettigt att ha som kontroll. Besiktigade en Ford Mondeo -96 jag hade ett tag med skivor som såg ut som två kladdkakor bak. Inga problem att rulla igenom med. Kan inte förstå hur de gav någon bromsverkan alls men det var bara att köra vidare ett år...
av JallooZ
#1326382
Kylarvätska har man ändrat uppfattning om. Den byter man inte längre ifall den inte ser dålig ut. När Kylarvätska blivit kontaminerad så är den inte längre grön eller blå utan brun. Då är det dags att byta
av UnleashFusion
#1326412
Lövet skrev: fre 12 jul 2019, 17:27 Besiktningen godkänner alldeles för mycket för att det ska vara vettigt att ha som kontroll. Besiktigade en Ford Mondeo -96 jag hade ett tag med skivor som såg ut som två kladdkakor bak. Inga problem att rulla igenom med. Kan inte förstå hur de gav någon bromsverkan alls men det var bara att köra vidare ett år...
hmm detta känner jag igen, när jag besiktade min V40-00, båda spiralfjädrarna(bak) var av(jag hade inte märkt det under körningen eller vid inbromsningar) men när jag skulle serva bilen på en icke-märkesverkstad och bilen var på lyft ringde mekaniken och sa att båda var av och det behövde bytas trots det var bilen godkänd några dagar tidigare. Ibland vet jag inte hur besiktningsmannen kontrollerar <_<
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1326757
GDS-hallarna är kanon med lyft, olje och filterbyte tar en timme för mig (försöker få ur så mycket gammal olja som möjligt) och brukar kosta runt en 500:- inkl.mtrl.

På lyften kan du kolla bromsbelägg, oljeläckage bla. annat. Ren förtjänst att göra det själv OCH du vet att det blir gjort!

Kupéfilter är det minst roliga hittills.
av ERIKRE
#1326892
Instämmer med föregående, köper delar som behövs från Tyskland. Åk in i GDS hall så slipper du söla runt.
Har själv detta som en årlig aktivitet på hösten, då passar jag även kika över allt inför vintern och göra motortvätt.
Noterar alltid i servicebok jad jag gjort.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]