Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326059
Bilen gick inte igenom besiktningen pga avgasvärdena. Hade följande värden.

CO: 1.1 (0,3)
CO 2500 0,8 (0,2)
HC: 123 (200)
Lambda: 1.01 (0,96-1,04)

Några tips om vad som kan vara fel? Jag gissar på katalysatorn, men skulle vilja veta säker innan jag byter den.
Användarvisningsbild
av js1
#1326077
Är den välservad? Hur ser luftfilter, tändstift etc ut?
#1326152
Fick fram en felkod nu, Främre lambdasond, bank 1. Felaktig signal. Permanent fel. Den byttes för 2 år sedan så märkligt att det skulle vara den igen. Lambdavärdet var ju bra på besiktningen med.

Kan det vara något annat som är fel, tycker det luktar lite avgaser vid motorn så kanske flexröret som läcker?

Angående service så är olja, filter precis bytt, luftfilter och stift ca 4000mil men jag blåste rent luftfiltret precis innan besiktningen.
#1326164
Vad var felkoden?
Dvs koden. Inte översättningen.

Lamdavärdet är för övrigt syrehalten i avgaserna som kommer ut längst bak.
Inte data från någon sond.
Men det är också så, att om bilen gick för fett, BORDE du få ett lågt lamda. Eftersom du inte har det, är det antingen också en avgasläcka som höjer lamda till strax över "normal" eller katten som är utbränd.
Men det är ingen exakt vetenskap.
Jag är också rådlös att du inte har felkod på katalysatoreffektiviteten.

Felkoden först!
#1326171
Undrar jag, om den inte kommer av att lamda anser att blandningen är helt åt he.
Dvs varnar.

Inga vakuumläck, eller öppna luftfilter?

Jag är fortfarande rådlös över att inte lamda2 reagerar. (Analyssonden)

Är bilen standard, eller modifierad?
#1326178
Tyckte att alla värden hoppade runt rätt friskt när de gjorde mätningen på bilprovningen så den kanske inte reglerade alls. kortsluten sensor. Det förklarar inte varför den fick bra lambdavärde, men de kanske bara drog till med nåt om det inte gick att mäta.

Vakuumläck har jag inte kollat. Original luftfilter, och i övrigt standard.
#1326986
Fixade lambdasonden, var några kablar som var skadade, så nu är felkoden borta. Loggade även sensorerna på dellast. Reglersonden(bredband) låg stabilt runt lambda 1 och diagnossonden pendlade kring 0,75v. Gjorde ett nytt avgastest efter detta, fick då.

CO: 0,8 (0,3)
CO 2500 0,7 (0,2)
HC: 88 (200)
Lambda: 1.01 (0,96-1,04)

Det låter som att det är något avgasläckage vid motorn, kanske flexröret?
Något mer man bör testa innan man ger sig på att byta katalysatorn? Kollade på http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola och det ser ut som att mina värden ligger ganska nära det man kan förvänta sig om katalysatorn inte renar.
#1326989
Läckage brukar bara påverka lamda. Dvs syrehalten.
Vad har du för lamdasond?
Original eller EXAKT motsvarande, annars kan du kasta den med full kraft in i närmaste återvinningcontainer för elskrot.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen