Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar2
#1325914
Hej,
Jag tycker att min bil drar mycket motorolja. Jag fyller på ca 2.25 liter under en 6 månadersperiod/900 mil.

Det lustiga är att innan 3-årsservicen så behövde jag inte fylla på någon olja alls mellan servicarna. Något hände under/efter denna service då jag nu måste fylla på ganska mycket. Jag tycker också att turbon börjat vina en aning på låga motorvarv. Vet inte om det kan finnas ett samband mellan oljeförbrukning och dålig turbo? Jag har tidigare dragit en del husvagn då högre oljeförbrukning sägs vara normalt. Men det ska väl inte bli några bestående problem kan man tycka. Numera drar jag ingen husvagn längre med hög oljeförbrukning kvarstår.

Vad är era erfarenheter för denna motor? Bilen är en 2015 XC70 AWD D5.
av osla
#1326012
dålig turbo kan mycket väl börja läka genom mycket olja. turbon får stryk vid hård körning om man inte låter motorn gå på tomgång någon minut iaf innan man stänger av den så turbon hinner varva ner och tappa värsta tempen. så hur har du gjort vid husvagnsdragningen? stängt av motorn direkt vid ankomst eller har den fått gå ett tag?
Användarvisningsbild
av remus
#1326040
Får flika in en fråga jag med, har kört ganska långt då vi pendlar mkt med bilen så om den skulle vilja ha en skvätt olja hade jag inte varit förvånad. men min fråga är att häromdagen fick jag en notis om att jag skulle fylla på 0.5L olja. Olja införskaffades men när jag startade bilen nästa gång så fick jag inget meddelande, och har ej fått det senare heller. Kan det vara så att det ligger på gränsen? för om nivån hade varit för låg så borde väl meddelandet ligga kvar/tändas på nytt när jag startar bilen?
av 5cylindrar2
#1326052
Det var min fru som direkt märke vinandet efter 3-års servicen. Därefter har jag fått fylla på mer olja. Ja kanske verkstaden fyllde på fel olja. Det är svårt att kolla så här i efterhand antar jag. Om detta skulle vara fallet, kan fel olja orsaka permanenta skador på motor trots att man vid senare service fyllt på rätt olja (0w-30) ?

Jag har alltid varit noga med att låta bilen stå på tomgång efter hård körning såsom husvagnsdragning etc. Inte speciellt länge men någon minut i alla fall.
av William85
#1326078
Kolla så det inte dräller olja nånstans kring motorn, typ runt oljefilterbehållaren, oringen kan vara skadad eller huset kan gått sönder vid service. Sitter framsida motorn lite skymd av motorns täckkåpa.

2 liter på 6 månader borde lämna fläckar men står man på grus eller flyttar bilen sä är det inte säkert man tänker på det.

Jag tror din motor har en kort men riktig hederlig oljesticka, kolla den också så det på något sätt inte är nivåsensorn som spökar och motorn har för mycket olja :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1326086
Om bilen larmar för låg oljenivå en gång, men inte efter det, kan nivån vara nära larmgränsen, och så löste det ut för att bilen inte stod helt plant.
av daekol
#1326206
Funderat lite på det där med oljenivå. När den digitala mätaren indikerar att nivån är full så är det bara halva fysiska stickan i motorrummet som har olja. Är det någon slags marginal för att inte överfylla? Att man bara fyller till hälften för att kompensera för diesel som kommer in i vevhuset?
Användarvisningsbild
av remus
#1326227
apersson850 skrev: tor 11 jul 2019, 10:59 Om bilen larmar för låg oljenivå en gång, men inte efter det, kan nivån vara nära larmgränsen, och så löste det ut för att bilen inte stod helt plant.
Som jag misstänkte, att om nivån är för låg borde den varna tills det är åtgärdat/påfyllt. Den tändes vid start efter ha varit parkerad, men detta var en vecka sedan och den har ej varnat igen.

Tack för svaret!

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]