- fre 12 jul 2019, 20:35
#1326409
Nu har jag mekat med AC-kompressorn äntligen.
Vilket bök.
Jag har INTE den kompressor och magnetkoppling som "alla" andra verkar ha.
Det finns inga skruvhål i min.
Lyckligtvis så kunde jag enkelt använda en grov plattmejsel som mothåll och sedan skruva loss centrumskruven utan problem.
Sen kunde jag ta loss plattan med handen enkelt.
Jag kunde mäta glappet när allt var monterat till cirka 0.75mm ge o ta.
Hittade endast EN tjock bricka på axeln. Denna var 1.35mm tjock.
På axeln såg det ut som att det satt en bricka längst ut men den gick inte att pilla bort. Antingen har den bränt fast där eller så är det ingen bricka utan bara en blank yta.
Utan tjocka brickan och jag skruvar fast centrumskruven så ligger plattan dikt ann mot kompressorn. Och plattan går inte att vrida på. Startar jag bilen så snurrar kompressorn OCH plattan konstant. Det blir ordentligt kallt i kupen då så det verkar ju fungera iaf.
Så nu antar jag att jag behöver jag ett shimskit på volvo? åtminstone halvera 1.35mm brickan. Eftersom det inte blir något mellanrum alls utan den.
Jag tog massor av bilder från dagen.
Hade problem med en av skruvarna som var rund i skallen vid ett av innerskärmens infästningar. Men gick bra att ta loss med en polygrip.
Det momentet var egentligen det enda "svåra" :) restern var smidigt.
Jag hade tur.. axeln var insmord med något grått fett. Så det lossnade superlätt.
Vet inte hur jag ska göra. Bifogar jag alla bilder så blir det en superlång bildtråd.
Kanske räcker det med att jag klistrar in den publika länken till albumet så får man titta där om man är nyfiken. Jag kan posta någon enstaka.
Volvo S40N 1.8 -06