Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CurovacXC902016
#1325102
Behöver hjälp/tips med detta!
Har tidigare skrivit i en annan tråd om bekymmer med min bil.
Det är en xc90 T6 2019 model som är exakt 1 år gammal nu.
Har känt dessa problem från första dagen jag hämtade ut bilen.
Kommer att bifoga video.
1 problem att ratten /servo går inte lika mjukt som på demobilarna. Tekniker säger att kan också märker skillnad men att han inte vet vad det beror på.
2 problem är att man känner av varenda gruskorn på vägen, alla ojämnheter, skakningar när man kör trots att jag har luftfjädringar och laminerade rutor. Den sväljer inte vägen bättre än frugans V40. Man har en känsla att däcken är pumpade 5kg. Har testat att släppa ut luft till 2,3 bar men ingen skillnad. Har testat att köra 2st xc90 demobilar och de går som dröm.
3e och största problemet är när jag accelererar från stillastående vibrerar bilen som en gammal volvo 740. Väldigt irriterande vibrationer för en bil i den prisklassen.
Kan tillägga att detta är min andra xc90 på 3 år så jag kan direkt jämföra hur den andra bilen betedde på vägen.

Har lämnat in bilen igen nu i en hel vecka för felsökning. De hittade att det var fel på 3 av Pirelli däck och bytte ut de.
Servo gjordes ingeting med för de visste inte vad det berodde på.
Och efter tips från Volvo centralt bytte de ut drivaxlar framme.
Men inget av detta hjäpte.
Bilen vibrerar fortfarande vid acceleration.
Och bilen vibrerar vid körning. Dvs jag känner av vägunderlag mycket väl. (Känns mest via säten)
Har någon av er varit med om det och hur löste ni det?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1325103
Morsans vibrerade vid acceleration, och det byttes både aoc (haldex) och slutväxel. Jag har för mej det var slutväxeln som var boven på den.
av CurovacXC902016
#1325122
V70_2005 skrev: fre 05 jul 2019, 20:41 Vad gör du i filmen? Full gas förstår jag. Drive mode? Vilka hastigheter vid start och stopp?
I filmen accelererar jag från stillastående upp till 60km/h med ca 75% gas.
Den beter sig likadant även om jag saktar in vid farthinder t ex och ska gasa upp till 50km/h med halvgas. Eller om jag svänger i en korsning och ska accelerera.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1325158
CurovacXC902016 skrev:
V70_2005 skrev: fre 05 jul 2019, 20:41 Vad gör du i filmen? Full gas förstår jag. Drive mode? Vilka hastigheter vid start och stopp?
I filmen accelererar jag från stillastående upp till 60km/h med ca 75% gas.
Den beter sig likadant även om jag saktar in vid farthinder t ex och ska gasa upp till 50km/h med halvgas. Eller om jag svänger i en korsning och ska accelerera.
Du verkar ha flera fel, det som är på filmen verkar vara Haldex. Mikrovibbar vid 120 har med däcken att göra. De ”storknar” då det inte är rätt däck för bilen. De bilar du har provkört har säkerligen andra däck, vågar vi gissa på Michelin?
av CurovacXC902016
#1325190
Robbi skrev: lör 06 jul 2019, 01:36
CurovacXC902016 skrev:
V70_2005 skrev: fre 05 jul 2019, 20:41 Vad gör du i filmen? Full gas förstår jag. Drive mode? Vilka hastigheter vid start och stopp?
I filmen accelererar jag från stillastående upp till 60km/h med ca 75% gas.
Den beter sig likadant även om jag saktar in vid farthinder t ex och ska gasa upp till 50km/h med halvgas. Eller om jag svänger i en korsning och ska accelerera.
Du verkar ha flera fel, det som är på filmen verkar vara Haldex. Mikrovibbar vid 120 har med däcken att göra. De ”storknar” då det inte är rätt däck för bilen. De bilar du har provkört har säkerligen andra däck, vågar vi gissa på Michelin?
Vissa av demobilar hade Pirelli som min och vissa hade Michelin och alla hade bättre köregenskaper än min :-(
av CurovacXC902016
#1325202
volvofantast skrev: lör 06 jul 2019, 07:10 Vet en som hade vibrationer i sin bil och då bytte dom däck märke och då försvann det,värt att testa
Verkstaden bytte till nya Pirelli däck igår men det blev ingen skillnad. (Jag har 22 tums sommar och 20 tum vinterhjul)
Dessa symptom jag upplever är likadana oavsett vilka hjul jag använder)
För att försöka förklara känslan så om man kör över stora ojämnheter på vägen eller asfalterade farthinder så gungar bilen fint som en buss.
Men om man kör över t ex där man lappat asfalt, avloppslock på vägen, där man skarvat asfalten på motorvägen osv så överförs detta till bilen som om man sitter i en gocart bil, som om jag hade världens hårdaste sport schasi. Man hör och känner i säten det stumma dunket.
Allt detta låter som i-landsproblem. Men irriterande att jag inte får en körupplevelse som man förväntar sig av en bil i nästan 1 milion klassen :-(
Då kör jag i komfort mode.
Beror detta på luftfjädringar, schasi eller något helt annat?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1325295
CurovacXC902016 skrev:
volvofantast skrev: lör 06 jul 2019, 07:10 Vet en som hade vibrationer i sin bil och då bytte dom däck märke och då försvann det,värt att testa
Verkstaden bytte till nya Pirelli däck igår men det blev ingen skillnad. (Jag har 22 tums sommar och 20 tum vinterhjul)
Dessa symptom jag upplever är likadana oavsett vilka hjul jag använder)
För att försöka förklara känslan så om man kör över stora ojämnheter på vägen eller asfalterade farthinder så gungar bilen fint som en buss.
Men om man kör över t ex där man lappat asfalt, avloppslock på vägen, där man skarvat asfalten på motorvägen osv så överförs detta till bilen som om man sitter i en gocart bil, som om jag hade världens hårdaste sport schasi. Man hör och känner i säten det stumma dunket.
Allt detta låter som i-landsproblem. Men irriterande att jag inte får en körupplevelse som man förväntar sig av en bil i nästan 1 milion klassen :-(
Då kör jag i komfort mode.
Beror detta på luftfjädringar, schasi eller något helt annat?
Alltså, plattformen är känd för att ha styvt chassi, de har sneglat på tysk sportchassi. Det stämmer att det ska vara hårt och i original som sportchassi. Nu har du dessutom stora fälgar med lite luft, vilket ytterligare förstärker hårdheten. Vilka dimensioner har demobilarna på däcken? Har de luftchassi? Be om att få testa med 18 tums däck för att utesluta. Tyvärr går det en trend i att ha stora fälgar och det går aldrig att få samma komfort som med mindre och mer gummi.

Edit: Såg nu att det gällde XC90. Är osäker på vilka däckdimensioner som är standard på den men begär att den ska ha samma köregenskaper som en demobil med samma spec.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]