NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1325054
Hej,

Tänker byta växellådsolja i min V50 1.8F MY08 manuell..
I instruktionsboken står det att oljan ska vara "BOT350 M1"..
Finns det någon API eller ACEA som motsvarar den beteckningen?

Har googlat men inte hittat något vettigt, mer än Castrol oljeväljare för mitt regnummer.. Men vet inte om jag vågar lita på den eftersom de inte skriver ut om deras rekommendation motsvarar instruktionsbokens föreskrivna oljetyp/kvalitet "BOT350 M1".
av Okalettos
#1325072
Helst BOT350 M1 såklart ;)
Men då det står API GL-4 Ford specification WSS-M2C200-D2 på Bilias flaska så går jag på det.. :)

Vill inte välja fel då det tydligen är viktigare att välja rätt växellådsolja (som man ju normalt aldrig byter, på en manuell iaf) jämfört med att råka välja lite fel motorolja nån gång.
av adv1
#1327239
Funderar också på att byta växellådsolja i min V50 1.8F -08. Bilen har gått 14k mil idag. Misstänker att det inte finns något bytesintervall för växellådsoljan? Finns det någon guide hur man går till väga, oljeåtgång samt om man behöver ny plugg/bricka osv?
av Okalettos
#1327240
1,9L enligt instruktionsboken för MY08.
Finns inget bytesintervall enligt Volvos serviceschema.
Haynes påpekar att nivå/påfyllningspackningen ska bytas.. Men jag kommer byta även urtappningsbrickan..
Ett tips innan urtappning är att först kolla så att nivå/påfyllningspluggen går att lossa.. ;-)
av adv1
#1327244
Okalettos skrev:1,9L enligt instruktionsboken för MY08.
Finns inget bytesintervall enligt Volvos serviceschema.
Haynes påpekar att nivå/påfyllningspackningen ska bytas.. Men jag kommer byta även urtappningsbrickan..
Ett tips innan urtappning är att först kolla så att nivå/påfyllningspluggen går att lossa.. ;-)
Finns det en utförlig guide i Haynes-boken? Tänker om jag ska köpa boken. Finns det något artnr till packningarna/brickorna?
av Okalettos
#1327247
Haynes finns bara t o m MY07 vad jag vet.. Men de flesta guider torde vara desamma även för MY08 och framåt.. Men man ska väl inte bli förvånad om det är något litet som avviker..
Själv har jag en MY08.
av adv1
#1327249
Okalettos skrev:Haynes finns bara t o m MY07 vad jag vet.. Men de flesta guider torde vara desamma även för MY08 och framåt.. Men man ska väl inte bli förvånad om det är något litet som avviker..
Själv har jag en MY08.
Ja jag kikade nu finns bara tom MY07, finns MY08 och framåt men endast diesel. Tror dock inte faceliften skiljer sig nämnvärt mekaniskt så funkar säkert med pre-facelift boken.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]