Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1324520
Riktigt fett med mörka utblås, me like!!
#1328623
Torsdag innebär bilträff vid Sjöhistoriska. Harriet fick sig en välbehövlig tvätt med Meguiars Wash and Wax, Refract som torkstöd och toppade med en vända Apex+.

Regplåten sitter även nu helt med magneter. Inte kommit till skott att testa ordentligt innan men idag blev det av. Även ett... Ptja... Hyggligt hastighetstest genomfördes (vi kan kalla området avskiljt och privat eller något). Vi kan lugnt konstatera att den inte rört sig ur fläcken och kommer således sitta vid vardaglig körning.

Det mest lustiga var att magneterna är så starka att en faktiskt lossnade från regplåtshållaren när jag tog loss den, den satt alltså kvar på fronten. Så det ska jag åtgärda men funderar också på att köpa hem en "ny" variant av hållare som är lite välvd i formen för att följa frontens linjer mer.

Vi får se helt enkelt.
Börjar bli höööög tid för toning också. Vill klämma framrutorna också men börjar nog med bakre.
IMG_20190725_220513.jpg
IMG_20190725_220513.jpg (114.91 KiB) Visad 1388 gånger
#1329160
@Brainy, passerade igår 1800 mil (varav jag själv nog har kört 1700 av dom, sambon är fortfarande lite obekväm med slagskeppet). Motorn är jag jättenöjd med och jag ska försöka vara så objektiv som möjligt men visst parti tas nog baserat på vad vi hade innan (1.8F).

T5an är klart tillräcklig för V90 och garanterat optimal i V60 också, har inte svikit mig en enda gång. Det är så skönt att kunna göra en omkörning utan att behöva planera i 10min. Kraften finns där hela tiden men ett visst lagg (turbon..?) kan upplevas om man i Comfort mode stämplar ut från en rondell. Är man mer mjuk initialt och stämplar ner först efter någon sekund så går det bättre. I Dynamic är den ju på tårna hela tiden och förbaskat trevlig att köra men för en ovan användare blir det lätt ryckigt och hafsigt. Väldigt lätt gasrespons och nyper bromsarna.

Bilen levererades med Michelin PS4 på 19" som i sig inte är dåliga gummin men vid lite hårdare körning så hade framhjulen svårt att få ner kraften i backen. Det var som att den krafsade lite. Något som AWD sannolikt skulle råda bot på. Min lösning uppenbarade sig i de Pirelli P-Zero jag skaffade till 21", krafset är som bortblåst och den biter i backen ganska omgående. Förbättringar finns såklart men även här är det nog AWD som den skulle må bra av, vilket också är det enda jag skulle vilja ändra på om jag skulle kunna beställa bilen exakt som jag vill. Fine, T6 i all ära med kompressor och turbo men realistiskt sett, T5 AWD vore grymt här och jag hade inte tvekat en sekund på det om optionen fanns när vi köpte den.

Nackdel?
Törstig. Men för att återgå till vilken bil vi kom ifrån tidigare så är jag än idag (16-18 månader senare) fortfarande väldigt gasglad. Motorn är rolig att använda helt enkelt, vilket ju då leder till en ökad förbrukning. Däremot lever jag efter devisen "smiles per gallon > miles per gallon" vilket jag var medveten om från dag 1. Vill man ha en snål motor så är nog inte T5 det optimala valet.
Med det sagt så GÅR det att få ner siffrorna, som lägst har jag legat omkring 0.67 om jag minns rätt, på en resa mellan Småland och Stockholm på motorväg med farthållare. Det generella snittet ligger dock på 1l/mil. Småkörningar dödar siffrorna totalt, till och från förskola/skola etc.

Det är nog den enda nackdelen skulle jag säga. Ljudet kan man bråka om hur länge man vill, vill man ha motorljud så får man byta märke liksom. Turbon wooshar och dumpar förvånansvärt trevligt ändå tycker jag.

En jädra massa blaj men hoppas du fick ut något av det iallafall. :D

Angående toning så är det i startgroparna. Min kontakt skulle kolla med sin toningsexpert om tider, så vi får se om det blir snart eller senare. Nu har vi tydligen ett bröllop att lägga pengar på (som om inte huset käkade upp det mesta redan) så spenderarbyxorna får inte vara alltför stora. :D
#1329218
Tack för matnyttig info, känns inte som något lvar att fundera på då :)
Dock har frun lagt veto mot V90 CC så vi testar xc60 denna gång, borde ju gå nu när vi inte kör runt med barnvagn längre men takboxen kommer nog användas mer än varannat år...

Stort grattis till bröllop! Hoppas dagen blir som ni vill! (Själv firar jag 1årig bröllopsdag 1 september)

Med vänlig hälsning,
Anders
#1345706
grillchips skrev: mån 29 jul 2019, 10:14 Bilen levererades med Michelin PS4 på 19" som i sig inte är dåliga gummin men vid lite hårdare körning så hade framhjulen svårt att få ner kraften i backen. Det var som att den krafsade lite. Något som AWD sannolikt skulle råda bot på.
Det där är något som även är ett bekymmer i D4an på V60n. Kör visserligen med 17" och då det är tjänstebil blir det inget byte.
av Lockis
#1345891
grillchips skrev: fre 09 feb 2018, 14:00 Här är lastskyddet som ska på. Köpt på Hova för drygt 900kr inklusive frakt. Svart, borstat, rostfritt.
Anledningen till att jag valde detta skydd istället för originalskyddet är helt enkelt för att jag vill ha något som täcker bättre än vad originalskyddet gör. Detta ser ut att täcka mer rent generellt men framförallt har den en liten läpp som täcker böjen. Jag är inte oförsiktig när jag lastar men jag vet att det är lätt att slå i just kanten med barnvagn och tunga väskor. Bäst är nog färgen också, jag vill ha bort så mycket chrome som möjligt från bilen och jag tror bannemej att denna kommer smälta in riktigt bra på Savile Grey.

Bild
Bild
Hmm, satt och kollade igenom din tråd och hittade detta. Har själv beställt orginal till nya bilen men undrar om inte ett från Hova varit bättre pga böjen, har du bild på hur din blev monterad? (Kanske finns senare i tråden, plockar bort isåfall)
Lite tveksam till färgen dock, tror kanske inte den svarta dem har på Hova passar in riktigt lika bra på Bursting Blue, Gloss Black hade dock varit snyggt!
#1345957

Lockis skrev:
Hmm, satt och kollade igenom din tråd och hittade detta. Har själv beställt orginal till nya bilen men undrar om inte ett från Hova varit bättre pga böjen, har du bild på hur din blev monterad? (Kanske finns senare i tråden, plockar bort isåfall)
Lite tveksam till färgen dock, tror kanske inte den svarta dem har på Hova passar in riktigt lika bra på Bursting Blue, Gloss Black hade dock varit snyggt!

Nu blev jag fasen osäker på om jag har publicerat nån bild med den monterad, jag kollar och återkommer snarast med bild.

Bursting blue är ju något helt annat förstås, så jag hajar hur du tänker. Gloss black hade varit riktigt snyggt men vansinnigt otacksamt att vårda. Det var också lite anledningen till att jag körde på brushed, då försvinner eventuella repor i mängden så att säga. Men om du är ute efter en snygg detalj så varför inte! Du kanske heller inte har barnvagn o annat stök som lastas med jämna mellanrum. :)
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 34

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]