NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
#1324270
Ja, man kan ju bara gissa och spekulera :)
Grejen är ju den att klimatanläggningen har blivit sämre med åren och inte hänt under en natt. Jag hoppas och chansar på köldmediet ;)
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1324272
Ah, jag har sett många som gör det. Nackdelen är ju att man inte vet om det är läckage eller hur mycket köldmedie/olja som är i systemet och hur mycket man fyllt på med.

Man tappar ju nästan 10% per år.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1325525
Imorgon lämnar jag in bilen för AC-funktionskontroll. Provtryckning osv.
Spännande. Uppdaterar vad domen blev när det är klart. Samt eventuellt reparation.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1325730
Domen: Systemet har tillräckligt med tryck/köldmedium. Men kompressorn startar inte vilket jag vet redan. Så antingen tryckgivare eller kompressorn eller magnetkopplingen som gett upp/behöver justeras "glappet"
Användarvisningsbild
av Omlott
#1325857
Tog bort en schimsbricka från kompressorkopplingen på min v50 2,4 -2004 idag.
Mät mellanrummet mellan remskiva och kopplingen. Läst att mellanrummet ska vara någonstans mellan 0,3-0,5 millimeter. Använd bladmått.

På min var det 0,8 millimeter.
Gjorde som i denna videon. Han ska tydligen ha en video hur man byter magnetkoppling på v50 också.
Jag tillverkade eget verktyg av plattjärn en m6x50mm en mutter till denna och tre stycken m5x40mm samt brickor till alla.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1325870
Hur gjorde du med plattjärnet?

Att tillverka ett eget verktyg kan jag inte göra. Jag har inga verktyg för det. Ingen borrmaskin osv.

Enligt VIDA för S40/V50 så är specifikationerna 0.4-0.8mm för mellanrummet. MAX 0.9mm
Senast redigerad av 2 Orfeous, redigerad totalt 0 gång.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]