NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

[ Volvo V50 1.8, '06]
Hej!
Nu har jag börjat få skakningar i ratten när jag bromsar ner från ~70km/h till ~50km/h.
Bror min säger att jag kan ha sneda bromsskivor, men borde det inte kännas hela tiden då? Bromsar jag kraftigt finns inget skakande, men bromsar jag normalt får jag väldigt kraftiga skakningar vid sagda hastigheter. Det är alltså bara när jag bromsar mellan ~70km/h och ~50km/h. Kan det vara oken som kärvar?
Har kollat lite hastigt och allt sitter som det ska. Detta uppstod ganska nyligen.
Hej ,
Kolla hur dina länkarmsbussningar ser ut . Behövs inte mycket glapp där innan det fladdrar.
Skakar det även om du bromsar hårt, så var det för mig . Skakar d bara när du bromsar lätt , kan det vara länkarmsbussningen , den bakre.
Med vänlig hälsning, ht
Bytte länkarmar för inte så länge sedan, men ska kolla. Var tvungen att byta då den bakre bussningen var slut, kunde flytta hjulet framåt och bakåt när bilen stod still.. Märkte det när jag hade skakningar i ratten när jag körde.

Det skakar inte när jag bromsar hårt, bara när jag bromsar mjukt/normalt..

Ska åka iväg till garaget och kolla på bilen så återkommer jag med svar senare ikväll :)
Bromsoken kan kärva! = Att kolvarna inte rör sig smidigt? -Men det skall inte orsaka Vibbar.......
Kontrollera Oken, putsa av dom och se till att dom löper lätt. Det sitter en gummitätning runt kolven. Var försiktig med den.....-Man kan också smörja kolven lite med W40...... Rena ok är alltid lättare att arbeta med. (Det finns packningssats att köpa) om man nu vill hålla på med det.......och gå igenom broms oken en gång för alla!

När jag skriver Putsa!!! Så menar jag verkligen PUTSA! Du får säkert ta finare papp....typ 2000-4000 Papp........ till Kolven!
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]