Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kmi
#1323443
Âven om jeg nu har en V60 (samme platform) så konstaterede jag også vibrationer på bilen när jag hentede den.
Jag fick byttet 3 ovale däck samt en ny mjukvaru og alle vibrationer er nu borte.

Kan jo være värd att teste
Användarvisningsbild
av epostaren
#1323449
pellemando skrev: ons 26 jun 2019, 09:46 Kan jag kräva häv av köp och få tillbaka alla pengar? Då det är en leasingbil, tänker jag förhöjda hyra och leasingen jag betalat hittills. Eller ska man våga sig på att be om en ny bil med förbehåll att köpet hävs om den vibrerar?
Finns det inte en viss skillnad när man leasar eller köper en bil som privatperson? Som köpare tror jag att man är mer skyddad än om man leasar. Någon som vet hur det fungerar?
av pellemando
#1323455
kmi skrev:Âven om jeg nu har en V60 (samme platform) så konstaterede jag også vibrationer på bilen när jag hentede den.
Jag fick byttet 3 ovale däck samt en ny mjukvaru og alle vibrationer er nu borte.

Kan jo være värd att teste
Dom har bytt 2 däck, en hel del delar, samt ny mjukvara och haft kontakt med Volvos "experter" och det blir ingen skillnad. Dom har gett upp.
epostaren skrev:
pellemando skrev: ons 26 jun 2019, 09:46 Kan jag kräva häv av köp och få tillbaka alla pengar? Då det är en leasingbil, tänker jag förhöjda hyra och leasingen jag betalat hittills. Eller ska man våga sig på att be om en ny bil med förbehåll att köpet hävs om den vibrerar?
Finns det inte en viss skillnad när man leasar eller köper en bil som privatperson? Som köpare tror jag att man är mer skyddad än om man leasar. Någon som vet hur det fungerar?
Är företagsleasing om det gör skillnad.
av beachman
#1323499
epostaren skrev:
Finns det inte en viss skillnad när man leasar eller köper en bil som privatperson? Som köpare tror jag att man är mer skyddad än om man leasar. Någon som vet hur det fungerar?
Det har du rätt i, konsumentköplagen gäller inte vid leasing eftersom det inte är du som privatperson som köper bilen, utan det är leasingbolaget.
av pellemando
#1323938
Det blir ett återköp på bilen! Fick lite andra alternativ med. En likadan v90 eller en xc60 med samma konfiguration. Har fått en xc60 på långtid lån, jag gillar den, men inte samma känsla som en v90. Sjukt kluven på vad jag ska göra.

Till veckan ska dom komma med hur vi gör med återköpet. Finns det nån chans att man får tillbaka allt man lagt ut, så som förhöjd första avgift och leasingavgifterna?
av Bigx86
#1324243
pellemando skrev: lör 29 jun 2019, 01:58 Det blir ett återköp på bilen! Fick lite andra alternativ med. En likadan v90 eller en xc60 med samma konfiguration. Har fått en xc60 på långtid lån, jag gillar den, men inte samma känsla som en v90. Sjukt kluven på vad jag ska göra.

Till veckan ska dom komma med hur vi gör med återköpet. Finns det nån chans att man får tillbaka allt man lagt ut, så som förhöjd första avgift och leasingavgifterna?
Skönt att du slipper vibb bilen och hoppas du inte gör någon större förlust på återköpet!

Min har varit inne mer än 3 ggr för åtgärd, men ÅF vägrar mig ett återköp. De påstår att bilen är så och att jag ska acceptera det. Har någon tips på hur jag kan gå vidare? Kontaktade Volvo och får ingen hjälp, de hänvisar till ÅF.
av pellemando
#1324247
Bigx86 skrev:
pellemando skrev: lör 29 jun 2019, 01:58 Det blir ett återköp på bilen! Fick lite andra alternativ med. En likadan v90 eller en xc60 med samma konfiguration. Har fått en xc60 på långtid lån, jag gillar den, men inte samma känsla som en v90. Sjukt kluven på vad jag ska göra.

Till veckan ska dom komma med hur vi gör med återköpet. Finns det nån chans att man får tillbaka allt man lagt ut, så som förhöjd första avgift och leasingavgifterna?
Skönt att du slipper vibb bilen och hoppas du inte gör någon större förlust på återköpet!

Min har varit inne mer än 3 ggr för åtgärd, men ÅF vägrar mig ett återköp. De påstår att bilen är så och att jag ska acceptera det. Har någon tips på hur jag kan gå vidare? Kontaktade Volvo och får ingen hjälp, de hänvisar till ÅF.
Ja det är verkligen skönt, höll på o skulle läsa på om lagar och regler och i avtalet för att hitta något att stå på men, jag slipper det. Jag räknar med att jag ska få tillbaka allt, då det har blivit avtalsbrott i min mening. Dom skulle leverera en fungerande bil men inte lyckats trots 3 försök, och jag fått en skriftlig bekräftelse på att det inte går att åtgärda felet.


Fan vad skevt av dom! Provkörde du någon innan? Eller om du har fått en lånebil av dom inte har bettet sig så? Sen kan det kanske spela in hur snabbt man rapporterade in att den vibrerar. Jag hörde av mig ca 2-3 veckor efter jag fick bilen om att det. Samt hänvisade till den bilen vi provade innan vi beslöt oss för en V90, för den vibrerar inget, och ingen av lånebilarna har heller gjort det. Vad har du för ägarförhållande? Kanske kan trycka på att ARN?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1324330
Min vibbade med dubbfria vinterdäck Conti (som bilen kom med) men inte med Michelin sommardäck. Efter mycket om och men fick jag Michelin dubbfria vinterdäck. Inga vibbar. Det är inte omöjligt att däcken säckar ihop och blir deformerade under transport?
av CaptainOats
#1324387
Robbi skrev: mån 01 jul 2019, 17:21 Min vibbade med dubbfria vinterdäck Conti (som bilen kom med) men inte med Michelin sommardäck. Efter mycket om och men fick jag Michelin dubbfria vinterdäck. Inga vibbar. Det är inte omöjligt att däcken säckar ihop och blir deformerade under transport?
Samma sits här. Dock satt mina conti vinterdäck inte på utan satt pirelli på som blev bytta mot conti pga oljudet dom gjorde.
Sommardäcken vibbar inget alls.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1324433
Robbi skrev: mån 01 jul 2019, 17:21 Min vibbade med dubbfria vinterdäck Conti (som bilen kom med) men inte med Michelin sommardäck. Efter mycket om och men fick jag Michelin dubbfria vinterdäck. Inga vibbar. Det är inte omöjligt att däcken säckar ihop och blir deformerade under transport?
En däcksnubbe jag snackade med i våras sa att de som transporterade bilarna hade dragit lastsäkringen åt h-vete för hårt på många transporter, så efter att ha stått surrade under flera timmar var hjulen inte runda längre.
Han hävdade att det var en av orsakerna (inte enbart) till vibrationer samt att det är därför det hade skett slumpmässigt.
Jag har inget belägg för att det verkligen stämmer men för en lekman som inte jobbar med däck låter det inte helt osannolikt att så kan vara fallet, dock borde det i så fall enbart gälla sommardäck, för ingen bil lämnar väl fabrik på vinterdäcken...?
  • 1
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 114

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]