...

Moderator: Moderatorer

#1323452
På E4:an i Söderhamnstrakten var det en Volvo XC90 T5 AWD MY19, med en ägare hemmahörande i Stockholm, som körde på det märkligaste sätt.
När det blev tvåfiligt gick han ut i omkörningsfilen, och andra bilar hängde på för att köra om. Men där låg han sedan, utan att köra om och när 300 meter återstod av omkörningsfilen gick han tillbaka till högerfilen.
Detta upprepades några gånger, så ingen kunde köra om. Vid ett tillfälle gick han ut i omkörningsfilen när det inte fanns några bilar i högerfilen att köra om, och låg sedan där tills 300 meter återstod. Då tvingades en bilist att köra om honom i högerfilen.

Jag begriper fortfarande inte varför han körde på detta sätt. Kan det ha varit något fel på bilen?
#1323462
Allinug skrev: ons 26 jun 2019, 13:04 På E4:an i Söderhamnstrakten var det en Volvo XC90 T5 AWD MY19, med en ägare hemmahörande i Stockholm, som körde på det märkligaste sätt.
När det blev tvåfiligt gick han ut i omkörningsfilen, och andra bilar hängde på för att köra om. Men där låg han sedan, utan att köra om och när 300 meter återstod av omkörningsfilen gick han tillbaka till högerfilen.
Detta upprepades några gånger, så ingen kunde köra om. Vid ett tillfälle gick han ut i omkörningsfilen när det inte fanns några bilar i högerfilen att köra om, och låg sedan där tills 300 meter återstod. Då tvingades en bilist att köra om honom i högerfilen.

Jag begriper fortfarande inte varför han körde på detta sätt. Kan det ha varit något fel på bilen?
Tyvärr inget ovanligt.
Såg detta beteende under midsommarhelgen, dom går ut men gasar inte om. Uppenbart för att jävlas med andra som vill köra om...
Till slut fick jag in denne till höger och passerade den och 4 lastbilar innan det blev ett körfält igen.
#1323468
Bättre att trafikverket går ut med omkörningsförbud på dom sträckorna när det är mycket trafik. Folk som ska köra om när det är fullt med bilar i högerfilen måste tränga sig in längre fram vilket gör att hela kön blir ryckig och trafiken går långsammare och långsammare ända tills det står stilla. Har man istället ett jämt flöde utan omkörningar där andra måste bromsa när dom ska in flyter trafiken smidigare och snittfarten för alla ökan. 2+1-vägar förlorar helt sin mening när trafiken blir för tät. :/
#1323497
joel80 skrev: ons 26 jun 2019, 14:20 Bättre att trafikverket går ut med omkörningsförbud på dom sträckorna när det är mycket trafik. Folk som ska köra om när det är fullt med bilar i högerfilen måste tränga sig in längre fram vilket gör att hela kön blir ryckig och trafiken går långsammare och långsammare ända tills det står stilla. Har man istället ett jämt flöde utan omkörningar där andra måste bromsa när dom ska in flyter trafiken smidigare och snittfarten för alla ökan. 2+1-vägar förlorar helt sin mening när trafiken blir för tät. :/
Var framgår det att situationen var sådan i dessa fall?
#1323831
joel80 skrev: ons 26 jun 2019, 20:37 Blir så på den sträckan varje storhelg. Jag såg det själv strax norr om Gävle i fredags.
2+1 klarar inte den trafikmängden.
Problemet är inte vägen.
Dessa vägar har ofta en hastighetsbegränsning på 100km/h. Om folk låter bli att sacka till 70-80 km/h när de kör in i delen med ett körfält så är problemet ur värden.
Jag kan garantera dig att om man håller den hastigheten så kommer köerna vara ett minne blott.
#1323833
fjohan82 skrev: fre 28 jun 2019, 14:59
joel80 skrev: ons 26 jun 2019, 20:37 Blir så på den sträckan varje storhelg. Jag såg det själv strax norr om Gävle i fredags.
2+1 klarar inte den trafikmängden.
Problemet är inte vägen.
Dessa vägar har ofta en hastighetsbegränsning på 100km/h. Om folk låter bli att sacka till 70-80 km/h när de kör in i delen med ett körfält så är problemet ur värden.
Jag kan garantera dig att om man håller den hastigheten så kommer köerna vara ett minne blott.
Bäst för flytet är om alla lägger sig på farthållaren i 85 som långtradarna.
#1323915
fjohan82 skrev:
joel80 skrev: ons 26 jun 2019, 20:37 Blir så på den sträckan varje storhelg. Jag såg det själv strax norr om Gävle i fredags.
2+1 klarar inte den trafikmängden.
Problemet är inte vägen.
Dessa vägar har ofta en hastighetsbegränsning på 100km/h. Om folk låter bli att sacka till 70-80 km/h när de kör in i delen med ett körfält så är problemet ur värden.
Jag kan garantera dig att om man håller den hastigheten så kommer köerna vara ett minne blott.
Vid en viss mängd trafik funkar inte det. Dels har du långtradarna som kör saktare, dels har du de som kör om även de som ligger på rad i 100km/h, för att sen behöva få plats mellan två bilar som kör i 100km/h, vilket betyder att alla bakom den måste sakta ner lite.. så blir det segare och segare för alla bakom med varje som ska förbi och trycka sig in längst fram. (När trafiken alltså är tillräckligt tät så sker det varje gång. Det beror inte på att nån "längst fram" ligger och kör sakta.

När man har den trafiken, alltså så gott som alla storhelger, blir det som SBergdahl säger bäst flyt om man sätter in omkörningsförbud och alla kan ligga kring 80-85km/h. Det är just därför man kring vissa storhelgen ju inför förbudet.
  • 1
  • 468
  • 469
  • 470
  • 471
  • 472
  • 543
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]