- tor 27 jun 2019, 10:09
#1323635
Hej!
Ny här och precis köpt min första Volvo, en beg v40 2,0 T 2001/2002 (i måndags em).
Den har rullat 24 000 mil, kamrem bytt vid ca 15 600 när jag frågade inför köpet - efteråt såg jag att det var någon gång 2010.
Pedalen pulserar lite vid inbromsning och då vibrerar även ratten.
Motorn "hostar" till ibland, särskilt i låg hastighet, när jag accelererar.
Nybesiktigad med blankt papper den 20/6.
DSA tänds lite då och då, helt oregelbundet. Dvs tänds under färd och slocknar sen inte förrän jag stängt av. Är släckt när jag startar nästa gång och verkar helt slumpmässigt när den tänds nästa gång.
Bilen är välskött och i bra skick (förutom rost nertill på framskärmarna), fullstämplad servicebok där man gjort service lite oftare fram till 2016-02. Inga stämplar efter det, men oljan ser fin ut på stickan.
Senast servicestämpel är 2016-02-09, då bilen gått lite drygt 22 000.
Har inte kollat tändstiften ännu.
Få ägare, jag är nr 7 inkl handlare.
Köpte bilen avställd men nybes, säljaren hade fått in den som betalning för ett jobb en vecka tidigare. Verkar ha stått stilla ett tag, men vet inte.
Allt fungerar perfekt för övrigt!
Gissar att jag bör byta kamrem (sats) så fort som möjligt?
Dags för allmän service inkl oljan även om den ser fin ut?
Tacksam för all info och råd!
/Jenny
Ny här och precis köpt min första Volvo, en beg v40 2,0 T 2001/2002 (i måndags em).
Den har rullat 24 000 mil, kamrem bytt vid ca 15 600 när jag frågade inför köpet - efteråt såg jag att det var någon gång 2010.
Pedalen pulserar lite vid inbromsning och då vibrerar även ratten.
Motorn "hostar" till ibland, särskilt i låg hastighet, när jag accelererar.
Nybesiktigad med blankt papper den 20/6.
DSA tänds lite då och då, helt oregelbundet. Dvs tänds under färd och slocknar sen inte förrän jag stängt av. Är släckt när jag startar nästa gång och verkar helt slumpmässigt när den tänds nästa gång.
Bilen är välskött och i bra skick (förutom rost nertill på framskärmarna), fullstämplad servicebok där man gjort service lite oftare fram till 2016-02. Inga stämplar efter det, men oljan ser fin ut på stickan.
Senast servicestämpel är 2016-02-09, då bilen gått lite drygt 22 000.
Har inte kollat tändstiften ännu.
Få ägare, jag är nr 7 inkl handlare.
Köpte bilen avställd men nybes, säljaren hade fått in den som betalning för ett jobb en vecka tidigare. Verkar ha stått stilla ett tag, men vet inte.
Allt fungerar perfekt för övrigt!
Gissar att jag bör byta kamrem (sats) så fort som möjligt?
Dags för allmän service inkl oljan även om den ser fin ut?
Tacksam för all info och råd!
/Jenny