Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1323635
Hej!

Ny här och precis köpt min första Volvo, en beg v40 2,0 T 2001/2002 (i måndags em).
Den har rullat 24 000 mil, kamrem bytt vid ca 15 600 när jag frågade inför köpet - efteråt såg jag att det var någon gång 2010.
Pedalen pulserar lite vid inbromsning och då vibrerar även ratten.
Motorn "hostar" till ibland, särskilt i låg hastighet, när jag accelererar.
Nybesiktigad med blankt papper den 20/6.
DSA tänds lite då och då, helt oregelbundet. Dvs tänds under färd och slocknar sen inte förrän jag stängt av. Är släckt när jag startar nästa gång och verkar helt slumpmässigt när den tänds nästa gång.
Bilen är välskött och i bra skick (förutom rost nertill på framskärmarna), fullstämplad servicebok där man gjort service lite oftare fram till 2016-02. Inga stämplar efter det, men oljan ser fin ut på stickan.
Senast servicestämpel är 2016-02-09, då bilen gått lite drygt 22 000.
Har inte kollat tändstiften ännu.
Få ägare, jag är nr 7 inkl handlare.
Köpte bilen avställd men nybes, säljaren hade fått in den som betalning för ett jobb en vecka tidigare. Verkar ha stått stilla ett tag, men vet inte.
Allt fungerar perfekt för övrigt!

Gissar att jag bör byta kamrem (sats) så fort som möjligt?
Dags för allmän service inkl oljan även om den ser fin ut?
Tacksam för all info och råd!

/Jenny
#1323683
Kamremsbyte ja. Oljan bör bytas fast den är lite körd för är ju 3 år gammal.
Att den hostar kan va tändstift så byt. Kolla även tändspolarna så dom inte har sprickor.
DSA kan vara dålig abs krans så kolla dom eller läs felkoder.
#1323693
Eventuellt kan motorns "hosta" ha att göra med att DSA-lampan tänds. En felaktig signal från ABS-systemet, exempelvis kass ABS-krans som klacken skriver, kan få systemet tro att hjulen spinner och därigenom momentbegränsa/"stänga av" motorn en stund.
Eventuellt kan du trycka bort DSAn och se om "hostan" försvinner. Sök lite på forumet, du är inte först med detta problem.

Pulserande pedal och vibrationer i ratt vid inbromsning tyder väl på kassa bromsskivor fram, ska inte kosta någon förmögenhet att byta när du gör/får gjort service ändå.
#1323784
Tack för svaren!
Motorn "hostar" oberoende av om DSA tänds/är tänd eller ej, så jag vet inte om det finns något samband?
DSA verkar tändas främst om jag kör på dålig väg. Men inte nödvändigtvis. DSA går inte att trycka bort om den lyser!
Ska se om jag kan få någon att kolla ev felkoder.
Skivor kan jag säkert byta själv, har gjort förr. Även bromsbelägg. :-) Men konstigt att besiktningen inte anmärkte? Helt blankt papper som sagt.
Känns säkrasts att byta kamrem/vattenpump, ska ordna så fort som möjligt.
Fick den till ett bra pris och den är i bra skick för övrigt, så det känns överkomligt att fixa lite.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]