Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baselord
#1323517
Mitt under en kraftig acceleration idag så tappade bilen all kraft och började gå på 4 cylindrar.

En verkstad tittade snabbt på bilen och de får inte liv i 1 av cylindrarna. Provat alternera tändspole osv men den är stendöd.

Troligen är det något stort fel och då bilen gått 30000 mil vill jag inte lägga några kr på att laga..

Vad hade ni gjort? Kört den till skroten bara? Försöka sälja?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
av Kimmen90
#1323519
Vad kostar bilen att laga.
Bara för att bilen gått 30K mil kan de vara fin i övrigt.

Säg det kostar 20K att laga, en ny närmare 100K. Jag hade lagat. Säker bil, fin motor billig skatt.
av Baselord
#1323549
Har bara bilen som 2a bil nu mer och hade väl tänkt köra tills det rasar, som inträffade lite oväntat tidigt..

Vill inte lägga några stora summor på reparation så vi får se vad slut domen säger.. Blir det dyrt får det nog bli skrot.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1323551
Baselord skrev: ons 26 jun 2019, 20:42 Har bara bilen som 2a bil nu mer och hade väl tänkt köra tills det rasar, som inträffade lite oväntat tidigt..

Vill inte lägga några stora summor på reparation så vi får se vad slut domen säger.. Blir det dyrt får det nog bli skrot.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag hade hellre lagt ut den på Blocket för 5-10'.
Finns alltid någon som vill ha en sådan bil (speciellt eftersom det är en R-design) och fixa med, eller kanske skicka till ett land i öst.
av Truckdoktor
#1323581
Låt dem köra ett kompressionsprov och ev. leak-downtest, så ser man om motorn är mekanisk ok, eller ej... efter det går det bättre att avgöra, hur man fortsätter.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1323629
Jag har haft en femcylindrig bensinare, som konverterade sig själv till fyrcylindrig. Då försvann kompressionen på en cylinder. Det blev övertryck i oljesumpen istället.
av Baselord
#1323631
Har fått felkoder utlästa nu.

Cylinder 3 - malfunction
Fuel pressure regulator - faulty

En trasig BTR bör väl inte döda enbart en cylinder?

Spridarna ska kollas för att utesluta problem där i alla fall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
av frasse4
#1323636
Börja med ett kompressionstest så kan du nog avgöra om det är ett mekaniskt fel

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]