Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jkw
#1320175
Hej, misstänker att mitt hjullager höger fram börjar gå åt helvete. Tycker dock att ljudet har högre tonart än vad jag hört på andra bilar. Men eftersom det låter värre när jag svänger vänster så...

Iaf! På Biltemas sida får jag fram tre olika träffar vid sök på regnr.. En hjullagersats bak och två fram. Den ena fram har fläns-diameter 136 mm och den andra har 135 mm. Hur vet jag vilken jag ska köpa? :)

Gäller en S70, 1998, 2.4 144hk automat
av MickeM
#1320190
Du har en äldre och en nyare typ av hjulnav.

Äldre modellen med mutter som håller drivaxeln, och nyare med en 14mm skruvskalle.
Brytpunkten är"under 1998", så därför får du två alternativ.

Vilken som är vilken baserat på måttet kan jag inte utantill.

OBS att mutter och skruv har stor skillnad i åtdragningsmoment.
Haynes rephandbok listar bara gamla modellen med mutter, som är på tok för hårt för skruv varianten.
av nissesvolvo
#1320257
Det räcker med att plocka bort centrumkåpan på fälgen så ser du om du har bult eller mutter. Om Du har mutter, mata in manuellt en äldre bil än du har på Biltemas sida så får Du ju rätt lager.
av Erik Å
#1323173
Visst har alla observerat att man kan köpa original SKF framhjulslager under tusenlappen hos bildelaronline24 m.fl. web-butiker. Inte så att jag vill göra reklam för dem men jag skulle själv inte våga åka med säkerhetskritiska delar av tveksam kvalitet.. Biltema har föralldel en del prylar som är helt okej, bromsok och syntetolja t.ex. :-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1323208
Men inte hjulager från Biltema. Det var slut efter drygt 5000 mil :-o samt att Splinesen nog var fel eller slarvigt gjorda så dom hade skärt ihop med drivaxeln...
av LOB
#1323555
DayDreamer skrev: tis 25 jun 2019, 08:36 Men inte hjulager från Biltema. Det var slut efter drygt 5000 mil :-o samt att Splinesen nog var fel eller slarvigt gjorda så dom hade skärt ihop med drivaxeln...
Biltema har inte samma leverantör som de hade för några år sedan. Lika bra kvalitet som det som satt i från fabriken FAG fram och SKF bak) får du aldrig tag på. Också SKF kan leverera måndagsexemplar
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... KF#p510776

Dessutom kan Biltemas lager (från en av de stora tillverkarna) ge upp precis som alla andra om de inte monteras riktigt och dras/spänns med riktigt moment eller om de utsätts för kraftigt våld så som en trottoarkant eller större hål i vägen.
av LOB
#1323627
av okänd orsak håller reservdelslager inte lika länge som de som sitter från fabriken även om det är OEM. Om orsaken är montering, sämre kvalitet hos FAG/SKF nu jämfört med för 20 år sedan (tillverkning i Kina istället för Tyskland/Sverige) eller att hjullager påverkas av att övrig hjulupphängning är sliten låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1323658
LOB skrev:av okänd orsak håller reservdelslager inte lika länge som de som sitter från fabriken även om det är OEM. Om orsaken är montering, sämre kvalitet hos FAG/SKF nu jämfört med för 20 år sedan (tillverkning i Kina istället för Tyskland/Sverige) eller att hjullager påverkas av att övrig hjulupphängning är sliten låter jag vara osagt.
Inget utav dom. Dom är byggda sämre för att dom SKA gå sönder snabbare än orginalmonterade. Dom orginalmonterade är tänkta att hålla över nybilsgarantin, utbytes vill dom att du byter så ofta som möjligt, det är ju där dom tjänar pengar :)
SAAB bl.a. beklagade sig ju över att deras orginalmonterade slitagedelar var *för* bra, så dom "förlorade" massa pengar som egentligen var tänkta att rulla in i form av reparationer efter nybilsgarantin.

Sen råder det såklart delade meningar om vad som är "acceptabel" livslängd på utbytesdelar, men runt 5000mil på ett utbytes hjullager är tämligen normalt, om inte lite bättre t om. Skulle det iställe pajja efter 500mil så vore det ju desto värre såklart.

En utbytesdel kommer i stort sett aldrig hålla lika länge som orginalmonterade delar dock.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]