Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1323255
SambaAnkan skrev: lör 22 jun 2019, 19:36 Verkstan sa i veckan att de inte har ngt annat råd än att riva toppen. De kan inte komma med bättre förslag. Riva toppen för att eventuellt se att packningen är kass o sedan byta o få i hop det kostar 20 papp. Om det visar sig efter att de har rivit toppen att de kan se defekt block eller topplock så blir det en utbytesmotor och med en som har ca 15 000 mil blir det då i stället fråga om 50 papp. Då behöver jag inte betala för att de rivit toppen..

Nu skall jag reklamera bilen till KVD där jag köpte den för ett år sedan. Blir svårt antagligen eftersom det nu har gått ett år men hoppet är det sista som lämnar en har någon sagt. Skall skicka med serviceprotokollet från november där det står ”Fylla Glykol” och då hade bilen bara gått 750 mil från att jag köpt den ett halvår tidigare...

Ha det gôtt där ute!

SambaAnkan
Alltså, fattar jag det rätt om Bilia vill stoppa in en begagnad maskin som gått 15 000 mil för 50 000? Eller är det din bil som rullat den sträckan?
Vad har du för försäkringsbolag? Vad hade bilen rullat vid första symptom, alltså den dagen du var på verkstad första gången för detta? Vad har den rullat idag? Volvia har ju maskinskadeförsäkring till 15 000 mil om man köpt bilen "oauktoriserat" som i dit fall, andra bolag har andra villkor.

Min bil var köpt från KVD av tidigare ägaren, han hade köpt till en 1-års garanti från Svensk Bilgaranti, den garantin hade troligen täckt en sån här skada. Kolla upp så att du är säker på om du har eller inte har en sån garanti.
av SambaAnkan
#1323333
Tack återigen Cotage! En lika engagerad medlem här på forumet är svårt att hitta!

Jag köpte bilen med 17 400 mil på mätaren. Bilen är försäkrad hos Volvia och där är det som du säger 15 000 mil som gäller för maskinskada så där är jag rökt. Bilen står inte på Bilia utan detta är en annan auktoriserad Volvoverkstad i Landvetter, strax utanför Göteborg. De hade hittat en motor vid Jönköpings bildemontering som rullat 15 000 mil och som skulle kosta runt 22k plus moms. Med arbete så skulle det bli runt 50k...i det priset ingår EGR-kylet som nu är bytt för 6k (det har jag alltså ännu inte betalat för, verkstaden ville vänta o se om det hjälpte innan de ville ha betalt av mig). När jag hade inne bilen för första fyllningen av Glykol så hade den gått knappt 18 200 mil, nu i dagsläget nästan 19 000 mil. Normal körsträcka per år vill jag påstå. Detta är dokumenterat före 6 månader från att jag köpte den och det är en av punkterna jag har med i min reklamation till KVD, jag åberopar konsumentköplagen. Jag mailade dom för en vecka sedan, utan att nämna mitt problem, bara att jag var nyfiken och de svarade att de följer konsumentköplagen. Aja...tror jag är rökt ändå...Jag har inte köpt till någon garanti av KVD.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1323354
Känner du för det så ring o kolla vad dom här ska ha för en renoverad utbytesmaskin: https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=32499240
Fråga om exempelvis balansaxlelpaket är bytat.

Lägger du i en maskin som gått 15000 mil så bör/ska den ha ny kamrem och vattenpumpbyte också.
av SambaAnkan
#1323370
Tackar! Japp, jag kollade med dom för en vecka sedan och de skulle ha lite drygt 47k för en renoverad utbytesmotor. Sen skall ju nån skruva dit den också och då hamnar vi på närmare 70k.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1323378
Då har du kanske sett att http://www.rebuilders.se/ har renoverade för 40k också? https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=39874401
22+moms för maskinen på 15k mil är 28k. Plussa på byte av kamremssats /vattenpump och multiremsats runt 7-9k så är prislappen uppe runt 36k.

Håller tummen för att KVD har något vettigt att säga.
av ridax
#1323382
På min bytte de till ny topp och har man ändå av toppen så kostar det ju bara lite utbytesdelar byta kamrem, så billigt kamremsbyte. Så skulle man ändå bytt kamrem snart så kan man ju tillgodogöra sig några tusen som det annars kostat.
av SambaAnkan
#1323867
Det blev avslag på reklamationen så klart. Men skam den som ger sig. Var på Bilia och de kunde skaka fram lite utförligare servicehistorik från den förra ägaren. Där står det att expansionskärlet är bytt, avtappning/påfyllning, trycktest ett år innan jag köpte den....Det fanns ett problem med bilens kylsystem innan jag köpte den men frågan är huruvida KVD ser på den här informationen. Bilia skall även skaka fram de gamla kvittona på när jag köpt kylvätska hos dom...Men sen att detta räcker som ”bevisning att bilen var defekt vid köptillfället” är säkert svårt... Nåväl...Vi får se. Funderar på att ringa företaget som leasade bilen för att kanske kunna få en bedömning av hur föraren till bilen upplevde den...Långsökt men ändå...kan ju alltid prova..Dom har ju inga åtaganden för den bilen längre liksom.

Ha det gôtt på vägarna!

SambaAnkan
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1323888
Den vinner du troligen. Det är kvd’s jobb att testa bilen, och även kontrollera historiken (om de inte anger att det finns oklarheter.) precis som alla andra handlare.
Här är det knappast svårt att lägga fram bevis för problem...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1327919
Hur har det gått för dig?
av SambaAnkan
#1328469
Det blev avslag även på det andra inskicket så KVD tar inget ansvar och det var ju väntat. Nu blir det till att få verkstaden att byta motorn, alternativt riva toppen först för att utesluta toppackningen....suck...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]